Var i Steg...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036797 af
Besvaret af på emne Var i Steg...
Hmmm. Naturligvis bør man tilstræbe en nogenlunde objektiv tone, da det modsatte formentlig ikke gavner noget. Men for os, der har fulgt udviklingen på Sydsjælland det seneste 1½ år, er det utrolig svært at holde temperamentet i ave.

For blot ét år siden ved denne tid var bestanden af store gedder i det sydsjællandske brakvand nærmest drømmeagtig - der var vitterligt en meget stærk bestand af de store fisk, som enhver geddefisker fantaserer om. Man så fiskene, og man fangede dem. At have adgang til fiskeri af den kaliber var noget, vi som geddefiskere har drømt om og ventet på siden fiskeriets forrige opblomstring for 10-15 år siden. Men i løbet af dette ene forløbne år er denne fantastiske fiskebestand fisket helt ned af garnfiskere - det er et faktum for enhver, som har fulgt udviklingen tæt på. Her har man måttet se til, mens garnfiskere dag ud og dag ind fyldte bådene med drømmefisk, som blev eksporteret. Deres fiskeri har været meget effektivt, og det er meget store mængder af fisk, som er blevet landet. Ingen bestand ville på lang sigt kunne tåle denne grad af pres, men netop fordi gedderne på Sydsjælland koncentreres kraftigt i bestemte, meget afgrænsede områder, især ifm. gydning, er bestanden af store gedder ganske simpelt blevet ødelagt i løbet af blot ét eneste år.

Jeg mener, at en kritik af myndighederne er berettiget. Der har ikke været opmærksomhed på problemet, og henvendelser til fiskerimyndighederne har generelt givet indtryk af ligegyldighed.

Men uanset fraværet af myndighedsindgreb mener jeg, at kritikken af garnfiskerne også er berettiget - mildest talt. Jeg er ikke i stand til at forstå eller forsvare den mentalitet, som forårsager ødelæggelsen af en helt fantastisk rekreativ naturressource. Og selv set fra et garnfiskersynspunkt vidner fremfærden jo om en nærmest ufattelig kortsynethed.

Jeg vil ikke bruge Einars sprogbrug, men jeg er lige så rasende som ham. Den type af fremfærd, vi her har set, ville helt ærligt kunne få mig til at gribe til midler, som jeg ellers kun ville bruge for at beskytte min familie. Og vi er mange, der har det sådan. En meget, meget lille gruppe af brøndpissere har frataget os en værdi, som mange - også nye generationer af lystfiskere - kunne have haft enorm glæde af i fremtiden. Det er en tragedie, og vreden over den vil sidde i os længe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036759 af
Javisst - de er for fan inte riktig klok! Begrundelsen er at de jo alligevel ikke kan genudsætte - og det er jo noget pladder da de de angiveligt også/mest fisker gedder med ruser ( så kan de tranporteres til frankrig - levende)

• Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036758 af
Skal sq lige have den med hørebrille og vhf-antenne....vil det sige "de jævla" har givet lov til net fiskeri i yngletiden.

• Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036756 af
Ja det var bare skønt. Fik lige bagslag for gedderne i sverige - Fritidsfiskeriet med net er nævnt i begrundelserne - men ikke en del af forslaget der kun rammer stangfiskeri. Så lige nu er fiskeriverkets IQ - på højde med kødindholdet i Falukorv :-( De sgu skamme sig!

• Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036754 af
Ja det er super at de har lavet fredningen permanent. Vi må håber det så er godt nok til at holde bestanden "i live" og gerne få vokseværk.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 7 måneder siden #1036751 af
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om fredningstider for fisk og krebsdyr i saltvand

§ 1

I bekendtgørelse nr. 895 af 6. november 1992 om fredningstider for fisk og krebsdyr i saltvand, som ændret ved bekendtgørelse nr. 34 af 21. januar 2002 og bekendtgørelse nr. 26 af 15. januar 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 3 indsættes som nr. 9:

»9) Gedde er fredet i perioden fra den 1. april til og med den 15. maj.«

§ 2

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2009.

Fiskeridirektoratet, den 26. marts 2009

Anders Munk Jensen

Tid til at oprette siden: 0.192 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer