Hold da op Einar. Du er da blevet godt gal i skralden.
Nu skal vi se om jeg ikke ved en skid om, hvad jeg taler om.
Jeg ved, at gedden er en ferskvandsfisk , at den kan leve i brakvand og yngle i brakvand. Hvis altså de rette forudsætninger er der. De kan overleve i moderate saltholdigheder op til 12-15 promille. I nogle tilfælde optil 18 – 20 promille i kortere perioder, hvis vandtemperaturen til gengæld er lav. Gedderne er derfor sårbare overfor længerevarende indstrømninger af saltvand i Østersøen. Det er sket i 1951, 1969, 1971, 1975/1976 og i 1993. Sikkert også senere. Fra sidst i 60´erne har bestandene haft svært ved, at reproducere sig selv. Tilbage i 60´erne blev der årligt landet mellem 60-100 tons gedder om året. Næsten alle fanget i og omkring Noret. Dengang havde fiskerne en væsentlig indtægt, ved geddefiskeri i brakvand.
Udsætningerne af geddeyngel i området startede i 1993, fordi man havde et ønske om at forbedre mulighederne for både ERHVERVSMÆSSIGT og rekreativt fiskeri. Man fik hjælp til opfiskning af moderfisk af lokale bundgarnsfiskere/ERHVERVSFISKERE. Der blev givet dispensation til erhvervsfiskerne til, at fiske moderfisk i fredningstiden for opdræt af geddeyngel. OG ERHVERVSFISKERNE har endda været behjælpelige med, at stille deres både til rådighed, ved udsætningerne. Problemet med udsætningerne er, at hvis saltholdigheden kommer op over 12 promille, kan ynglen ved udsætning simpelthen ikke overleve. Vi skal nok også nævne skarverne og forureningen (som jeg desværre også bidrager til, da jeg kører i en gammel 4wd.) En væsentlig ting blandt gedderne er også kannibalisme, hvis der er for få andre fødeemner æder de simpelthen hinanden. Selvfølgelig gør erhvervsfiskerne det ikke nemmere for gedden, men de skal ikke have hele skylden.
Så kære Einar. Du skriver, at har haft nogle heftige konfrontationer med, erhvervsfiskerne mange gange. Tror du ikke, at det er dig der har et attitude problem? Erhvervsfiskerne er ikke så slemme, så længe de holder sig til gældende lovgivning. Hvis de fisker ulovligt, Så skal de bøde for det. Men indtil da, kommer vi længere med samarbejde og gensidig respekt.
Og hvis du stadig har lyst til, at svine mig til, så send en mail i stedet. Så andre ikke behøver, at læse alle de grimme ord, du ellers er ufattelig dygtig til, at få ud af dit tastatur.
Hilsen Jonas den uvidende klovn, som også er sømand og i øvrigt ikke aner en skid om, hvad han snakker om.
Bare lige en smart bemærkning fra min side