-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Var i Steg...
Var i Steg...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
15 år 8 måneder siden #1036364
af
til jonas
Jeg ved ikke hvor du har den rapport fra eller hvor du har fundet den, men de biologer jeg kender kan ikke nikke genkendene til det du siger eller skriver. jeg har her til morgen snakkede med mads grossels lillebror som har ferskvandsfisk som speciale og jens brusel fra fisk og fri som begge er biologer, de siger begge er det er noget fordrukken sluder du siger. men for at gøre en lang historie kort, tror jeg ikke vi to har mere at snakke om.
ps. du er meget velkommen til at ringe til dem, så du kan bare spørge hvis du vil have deres tlf. nr !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
-
Gæst
-
15 år 8 måneder siden #1036363
af
Einar@
Muligvis har jeg tager jeg fejl, men så tager biologerne måske også fejl..
Jeg sidder lige og læser DTU, Aqua-rapport nr. 196-08. I den står der:
Laboratorieforsøgene viste, at gedderne generelt kunne overleve, at blive udsat for saltholdigheder op til 11-12 promille. Modellen viste, at der var en signifikant sammenhæng mellem dødeligheden efter 72 timer og saltholdigheden. Dødeligheden afhang også af temperaturen geddeynglen kunne tåle højere saltholdigheder ved lavere temperatur. Ved 10 grader C døde halvdelen af geddeynglen ved 12,2 promille, mens denne tilsvarende værdi var 12,0 promille ved 14 grader C og 11,2 promille ved 18 grader C.
Forsøget viste også en sammenhæng mellem tiden og dødeligheden, som igen var afhængig af temperaturen. Gedderne døde hurtigere ved 18 grader C end ved de to andre temperaturer. Ved 12 promille døde halvdelen af gedderne i løbet af 31 timer ved 18 grader C, mens dette tog hhv. 91 og 139 timer ved 14 grader C og 10 grader C.
-
Søren Melby Andersen Team Arbejdssky
-
-
-
Platinum Member
-
Mindre
Mere
-
-
Modtagne Tak: 0
-
-
15 år 8 måneder siden #1036362
af Søren Melby Andersen Team Arbejdssky
Hmmmm, tror jeg dropper at sætte ørredgarn i weekenden. Smutter nok til Stege og napper et par store gedder, der er masser af plads i mine garn og fiskeriet skulle i følge en af de lokale være helt i top. Det kunne være Jonas ville med, det kunne være hyggeligt at ligge ved kajen og ordne garn, rense fisk,drikke øl og sludre med den flinke lokalbefolkning.
Mvh Søren Fritidsfisker.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
15 år 8 måneder siden #1036360
af
hej peter
jeg syntes bare det er sørgeligt at jonas gang på gang tar erhvervs fiskernes parti og forsvare dem med hud og hår, når man er uenig med hvad de laver.
for det der forgår på sydsjælland lige pt. er etnisk udrensning af gedder !!
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
15 år 8 måneder siden #1036359
af
kan vi dog få kammertonen i denne tråd.!
Einer, jeg tror du tager fejl af Jonas, godt nok er han kvajet født og bondet opdraget (undskyld Jonas)men han arbejder med fisk til hverdag. (og nej har er ikke erhvervsfisker)
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
15 år 8 måneder siden #1036358
af
Til Jonas
En ting er hvad du sidder og googler dig til af viden på nettet, men prøv at flyt din uvidne røv ned til stege og se hvordan virkeligheden er inden du udtaler dig. og nej gedder kan ikke tåle saltpromiller over 12 procent, så bliver de inaktive og dør efter kort tid. en af grundene til at der bla. var mange gedder i gamle dage, var at alle de små bække der i 100 vis havde deres udløb på sydsjælland, der kunne gedderne søge hen når salten blev for slem ved dem, de er nu blevet rørlagte og kan ikke mere hjælpe dem i nøden. en anden ting er at for at gedden skal kunne overleve en høj saltpromille, skal vandet være varmt og ikke koldt som du skriver, for ellers sprænger deres gæller, små havørred har det på samme måde. men det må jo være fordi du har gået 2 år i hver klasse, at du er så klog. jeg er ked af at nogle syntes at jeg er lidt grov i munden,men jeg er træt af at høre på folk der er så kloge at de kan undvære hovede, men sådan er vi jo så forskellige !!
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Var i Steg...
Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder