Etik
I går, den 2. maj var vi rigtigt, rigtigt mange både ude fra Klintholm Havn. Der var både fra hele Danmark, idet JSK havde klubtur.
Når der er så mange både om morgenen, der skal der skal i samtidig (ventetid knap en time), kræver det meget disciplin.
Den blev holdt rigtig godt, på nær ét tilfælde.
Derfor må jeg håbe at fyren fra Næstvedbådene (som ellers førhen har virket helt normal) selv kan leve med sin køkultur.
Der var også god disciplin på vhf-radioen, på nær ham der sendte sin konstante kanal 16 bærebølge, så Lyngby Radio måtte komme
med et overordnet DSCkald for at få det stoppet.
Det var en utroligt skøn dag, med havblik og mange både kom langt omkring, men der var rigtig mange i fyrrenden.
Men det der for alvor tænder mig af, det er at stakkels Jens Grizzly var så uheldig, netop i fyrrenden, at fange en sort sæk, som en eller anden havde skidt i og kastet overbord!
Sjældent har jeg hørt om noget værre.
Så for én gangs skyld, var Jens´s brovtende facon faktisk overordentligt på sin plads over vhfén!!
Jeg er nødt til at spørge, hvorfor er det lige at vi sejler og fisker? Er det ikke for at nyde vores smukke natur og dejlige hav? Hvem fanden kan så få sig selv til at dumpe affald fra sin båd. Det er simpelt hen ikke i orden. Og dette eksempel er oven i købet decideret ulækkert og stupidt!
I øvrigt lå der de første coladåser og flød allerede uden for havnen.
Jeg vil gerne gå foran og pudse glorien. Igen i går (ligesom i forgårs) sejlede jeg forbi meget affald og det allermeste jeg styrede til (noget skal man jo lave, når der ikke er laks), fik jeg fat på.
Plasticflasker, plasticposer, balloner i snor og en 11 kg metalgasflaske havde jeg med i havn.
Tag dog alle og gør bare en lille indsats for at vi kan få nogle gode oplevelse på havet. Man får det også bare bedre.
Og så lige en anvisning på hvordan man skider fra en båd. Har man ikke en badeplatform, (med indbygget bidet som på Odonten) hvorfra man, efter at have smidt sko, strømper og bukser kan sidde på hug og skide, så bruger man en spand med vand, og smider indholdet overbord.
Med håbet om at rigtigt mange læser dette og at nogle ganske få får røde øre, ønskes I alle på gensyn på Havnen eller på havet.