Hvor er de...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022498 af
Besvaret af på emne Hvor er de...
Søren Kierkegaard skrev engang "At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at tabe sig selv."...<br />
<br />
Det er nemt at tvivle over egne egenskaber, når man læser om de mange fine fangster, der bliver gjort i Køge Buge og Øresund - STORT TILLYKKE TIL ALLE JER!!... og TAK for jeres inspiration til os andre om, at det trods alt er på/ved vandet vi momentært kan finde fiskelykken :-)<br />
<br />
Når det så er skrevet handler det måske også om, at vi som mennesker ofte drages af, hvor det rygtesvis er der "guldet ligger".. - man kan vel sige, at der er tale om en vis "lemming-effekt"..<br />
Vi er rundt i dette vidunderlige land omgivet af fantastisk fiskevand, og mine mange år med kyst- og fluestangen rundt på den danske kyst siger mig, at det ikke kun er i Køge Bugt, der kan fanges sølvtøj. Når jeg kigger på mine fangstrapporter er det faktisk ikke den destination, der har mest sølvtøj på samvitigheden.<br />
<br />
Jeg er nu flyttet til Næstved og har min båd liggende her. Da jeg ved min indmeldelse i SSK spurgte om nogle gode fiskepladser her - var svaret rungende TOMT - der var øjensynligt ingen, eller kun få, der blot havde overvejet at småbådsfiske i området.<br />
Jeg har i mange år fisket i i Avnø Fjord - og fanget rigtig mange havørreder på både flue og blink, set en af Danmarks store sælbestande, der holder til omkring Avnø Røn og hvor der som sidegevinst er en stor marsvin bestand, der boltrede sig vildt smæskende i de rigelige fødefisk, der findes på disse kanter.<br />
<br />
Når jeg så iøvrigt ser på søkortet over området smålandsfarvandets westlige del er der al mulig grund til, at områderne omkring Omø stålgrunde, Kirkegrund, ydergrund, mellemgrund og de utallige andre grunde, der ligger omkring Vejrø, Femø, Fejø og Askø.... ja, så er der mange herlige områder, der skal udforskes og som udover en vidunderlig reflekterende dag på vandet,givet kan give herlige fiskeoplevelser.<br />
<br />
Det handler vel blot om, at vi tør "miste fodfæstet" for en stund... og at vi - når fiskelykken tilsmiler os, deler disse vidunderlige oplevelser med alle i dette forum...<br />
<br />
Hà en herlig dag.. - og et godt nytår til alle!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022497 af
Hvis man ser under fangster top10 vil man se at de 6 første pladser er køge bugt men de næste 4 pladser er andre steder i danmark så det er da muligt at få en flot fisk andre steder hvis man prøver.

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022495 af
Der kan være flere årsager. Dels at der ikke er det antal fiskere i bæltet som i bugten (dermed heller ikke samme fangster), dels at fedtfinnerne står "tættere" i bugten end i Storebælt/Langelandsbælt. Når man så også har mange "hotspots" i bugten (pga. mange fiskere/fisk)i forhold til bæltet er det selvforstærkende. I øvrigt kender jeg mange lokale småbådsfolk, der betragter trolling/fedtfinner som et "bifiskeri" til torsk/flade i bæltet, hvilket gør at det ikke bliver så målrettet og erfaringsfyldt som det fiskeri der er i bugten.<br />
Men må give Claus ret-- Bugten er et af de bedste steder i DK hvad angår havørreder.

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022494 af
Hej Kristian<br />
Jeg har tit siddet med den samme tanke, at hvis man ikke har adgang til K.B. eller øresund, kan man ligeså godt sælge båden ;-)<br />
Jeg har planer om, at afprøve kanterne at sejlrenden øst for Romsø, for at se om der ikke skulle være en enkelt torsk over 40 cm (når vejret bliver lidt bedre). Jeg har absolut ingen erfaring i dette fiskeri, så det bliver nok lidt famlen i blinde, men der må da være torsk over 5 kg. i storebælt, eller......<br />
Måske er det dem der fisker i bæltet, der bare ikke er så snaksagelige ;-)<br />
<br />
hilsen henrik

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022493 af
Jeg forstår ikke - hvorfor man vil "tage gassen" af fangsterne i bugten??? Det er danmarks bedste havørredvand! i mine øjne er antallet af både på bugten - intet i sammenligning med områdets kyst/å fiskere - og slet ikke når man tænker på at SSK har ca 1600 medlemmer. At der er områder der igen og igen giver storfangster, har for mig at se intet med hvor mange både der er på vandet, for PT har alle både god fangst og antallet af storfangster er stabilt. Jeg fisker efter "de store fisk" - men da jeg ikke selv kan vælge størrelsen på dem har jeg absolut ingen problemmer med at genudsætte 200 ørreder under 50 cm - hvis det altså er det der skal til for at jeg kan fange en over 10kg....<br />
Nu kommer kulden, vinden er østlig og sydlig - og snart er det de store sildeædere der kommer til sundet , og chancen for en ørred over 5kg, ikke bliver større!<br />
<br />
En lille sidebemærkning:<br />
Jeg syntes at folk skal have lov til at vise deres storfangster(antal og størrelse) frem hver dag, uden at det skal måles op i mod egne eller bare gennemsnitlige fangster, for tanken om at folk skal "skjule" deres fangster for at slippe for dømmende kommentarer - er slet ikke til at holde ud.<br />
<br />
<br />
Så Kristian - Prøv det - og se hvad du selv mener om det!

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1022485 af
Hej<br />
<br />
Med til historien hører også at det ikke kun er Havørreden der er et flokdyr det er trollingfiskere også, jeg tror ikke at der andre steder i vandet(landet) der er så mange både ude hele året som der er i bugten det er ikke ualmindeligt at tælle mindst 25 både på en almindelig dag i en weekend.<br />
<br />
Erik --- Team Kamara

Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer