Forsat en ...

• jan veiby
  • jan veiby's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1177505 af jan veiby
Forsat en ... blev oprettet af jan veiby
Forsat en tankestreg mod ørreder:

Hej igen - Det er sku dejligt at lufte sine bekymringer om fremtidens fiskeri, og så opleve, at der er mange der går med de samme eller lignende tanker.
For mig hanlede det også om at stikke en finger i jorden, for at se om folk generælt er opmærksomme på, at der kommer færre fisk (læs ørreder) når der sættes færre fisk ud.
Der kan ikke være tvivl om, at vi skylder de folk der har gjort et praktisk stykke arbejde ved åerne en STOR ærer. Men renere åre med gydepladser er dog ikke lig med mange laksefisk, det har man set utallige eksempler på både i Norge og på Grønland mm. Dette blev især et faktum op i gennem 60 og 70 erne hvor nylongarnene blev talrige langs kyster og fjorde.
Jeg gætter på, at vi ikke slipper af med hobby garnfiskeriet, og det vil fortsat være tilladt at afspærre laksefiskenes trækruter (som hobby mand) bare man er 500 meter væk fra vandløbet - også i hovedstadsområdet. Men netop derfor er det betydningsfuldt, hvis vi kan få øget udsætningerne og hermed det re-kreative fiskeri, i lokalområdet.
Angående farvede fisk, så syntes jeg spørgsmålet er rimeligt føleses laddet.
Jeg læste for noget tid siden en artikel af en anerkendt biolog fra Sveriges "fiskeriværk" tror jeg det hed. Denne biolog referere til, at støre fisk gyder, hvis man ikke fanger dem, og det er meget vigtigt der er støre fisk i bestanden. Hvis man fanger fiskene før de bliver kønsmodne eller farvede - så gyder de faktisk heller ikke.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så betyder det ikke så meget for bestanden, at fiskene er lidt eller meget gravide når de fanges. Men reglerne skal jo holdes, og meget kan man sige om trolling, men det er desværre ikke os trollefiskere der fanger de gydefarvede fisk i sundet, det sker sku rimeligt sjældent.
Min egen eftertanke er nu: Skal jeg købe endnu mere grej, eller overveje at betale nogle kroner til de udsætninger der er omtalt længere nede på siden...?
Vender tilbage med min beslutning - smiler
Ses på vandet

Jan "Rauma"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.133 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer