Forsat- ”En tankestreg mod havørreder”
Det er sku dejligt, at vi har fået gang i debatten om fremtidens fiskeri.
Jeg er selv rimelig enig med de fleste indlæg, men kan ikke dy mig for at skrive en kommentar til Dennis Jørgensen.
Hvis man mener, at fisketegnet først og fremmest skal gå til naturen - og så til lystfiskeren, så mener jeg man er ude på overdrevet. Forstået på den måde, at lystfiskere ikke har stører ansvar for at betale til ”naturen” end andre mennesker folk der lufter hunde, spiller golf og dyrker orienterings løb – her betaler vi gennem skatten.
Har man derimod særlige behov for, at der er flere fisk i vandet, så må man betale til det, og det er derfor vi er mange som stadig køber statskortet, som nu mere minder er blevet en rimelig usædvanlig afgift på friluftsliv.
Angående meninger om Put and Take fiskeri, så er P og T altså oprindelig er en amerikansk opfindelse, og med put an take menes udsætning af fisk i fangstklar størrelse.
Den havørred yngel, eller smalt, som udsættes er i alle tilfælde under 20 cm - og hermed adskillige centimeter under det lov befalede mindstemål !
At der ikke skal tages særlige hensyn til det rekreativt fiskeri i tæt befolkede, og hårdt belastede områder, er vi vist heller ikke helt enige om. Jeg mener, at man er i et stort dilemma, hvis vi vil tage brusebad og vaske bil og båd, og hermed bruge grundvand, sådan at de lokale åer ligger med ringe eller ingen vand om sommeren - Og så samtidigt vil læne sig op af fiskeriet skal være naturligt, og udsætninger skal begrænses.
Tager man kyststrækningen fra Kronborg og et stykke ned forbi Amager, så findes der kun EN å med reproduktion af havørreder, og det er Nivåen. Et åsystem der først fra halvfemserne er begyndt at produksere ørreder, tidligere var åen så forurenet, at dette ikke var tilfældet - lidt af en solstråle historie.
Det kunne være spændende at lave et regnestykke, hvor man dividerede de havørreder som åen produksere, og de lystfiskere der fisker havørreder lokalt, de garnfiskere der fisker havørreder, og de andre havørred interesser som skarv mm. der findes i hovedstadsområdet. Gu ved hvor mange fiskere der ville være til hver ørred...
Angående viljen til at måtte køre langt for fiskene, så er jeg jo vidende om, at der findes lystfiskere der har den opfattelse, at man SKAL køre et stykke for at fiske.
Min tanke er dog anderledes, vi skal styrke det lokale fiskeri og dyrke det i fritiden, i stedet for at sidde den halve dag i bilen. Dog har jeg da også venner som nu køber endnu stører både og biler, og så håber på lidt vejr stille dage i foråret - hvor turen så går til Rygen.
Tager man den lange tur til Rygen, så skal man dog stadig være klar over at Østersøs laksen for 80 – 90 % vedkommende er udsatte fisk, fisk der er sat ud med kommerciel fangst for øje.
Hilsner Jan "Rauma"