Fra min tid som påhængsmotormekaniker var det et spørgsmål der jævnligt dukkede op. Er der forskel på billig/dyr benzin eller hvad?
Og en dag gjorde vi noget ved det. Der blev inviteret en konsulent fra
www.belladd.dk/home.asp , som skulle fortælle os om benzinens store mysterium.
Han fortalte at de (Bell-add) havde fået undersøgt div. prøver hos Teknologisk Institut, og resultatet var ikke til at tage fejl af. Der er forskel på billig/dyr benzin. Som der ganske rigtigt er blevet nævnt tidligere i tråden, så henter både ”mærkevarer” og ”sekunda” firmaer fra samme tank, men, som også nævnt tilfører de store firmaer flere og ”bedre” additiver end de mindre.
Konsulentens konklusion var, at hvis man købte den billige benzin, og så tilførte hans addetiv, så var man bedst stillet. (Han var også sælger
).
Vores (værkstedets) konklusion var, at man kunne spore en forbedring på karburator modeller (både 2 og 4-takt), men på indsprøjtningsmodellerne var der ikke synligt forbedring.
På daværende tidspunkt havde jeg en 60hk 2-takt med tre karburatorer, og når jeg brugte Bell-Add i benzinen kunne jeg forøge en 25 l. dunk med ca. 25% !!!!!!!!!! Det var noget der battede når jeg brugte, under normale omstændigheder, ca. 50 l. når jeg trollede i Bugten.
I dag har jeg en 75 hk. Optimax, og den er fuldstændig ligeglad om jeg kommer dyr eller billig benzin på. Samme trollingtur som før (på Bugten), bruger jeg ca. 7-8 liter. Og med en finanskrise i baghovedet, handler jeg altid billig benzin
.
Nogle gode råd:
Et MUST er et benzin-/vandudskiller filter.
Altid så frisk som muligt benzin. Dvs. fyld tanken op efter hver sejltur, og lad aldrig
båden ”overvintre” med benzin i tanken. Få det tømt af og hældt på bilen.
Kondensvand er noget rigtigt skidt, det bliver dannet på overflader (indvendigt i benzintanken), når kulde og varme mødes. Dvs. forår og efterår er højsæson. Kan afhjælpes ved at følge råd 2. Altid have en fuld tank.
Mvh. Team Janka