Vi er ved at rigge vores nyindkøbte (brugte) Ryds 535 FC til, som kombineret familie og trollingbåd. Båden er udstyret med en Simrad AP 12 selvstyrer og har traditionel kabelstyring.
I går var vi på skudens jomfrusejlads i Øresund og måtte døje med et usædvanligt hårdtgående styretøj, der krævede godt med armkrafter og gav lidt panderynker. Det er en mareridtstanke at komme til at ligge midt i Øresund med knækkede styrekabler!
Jeg har uden det store held haft løsnet bøsningerne nede ved motoren og renset det gamle fedt ud og fyldt nyt i med en fedtsprøjte.
Har du et bud på hvorfor styringen fortsat går stramt - og endnu bedre en brugbar ide om hvad man kan gøre for at få det til at køre bedre.
(jeg er lidt bange for at autopiloten tager skade hvis den fortsat skal trække så hårdt i styrekablerne)
Og nej... jeg har desværre ikke lige de 12-13.000 der ellers ville kunne skaffe mig en letgående hydraulisk styring med autopilot (budgetttet er for en stor del øremærket til det der kommer ind og ud af lille Malte
I øvrigt en rigtig god jul til dig og dine og tak for de alt for sjældne, men yderst hyggelige SSK stunder i det forgangne år
De varmeste julehilsner
Fam. Soltau