Flashers t...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023278 af
Besvaret af på emne Flashers t...
Ja ja - nu er farver vigtige, men farverne på en dodger eller flasher, er kun 1/4 af funktionen. Jeg tror, at selve "brættet" fylder 3/4!<br />
<br />
En dodger eller flasher emulerer en stime fisk der svømmer sammen. Det er de "elektriske" signaler som sendes ud i vandet - vel nok mere trykbølger. En rovfisk vil kunne mærke disse signaler (med dens sidelinje-opfanger) langt før den overhovedet kan se blinket/dodger/flasher.<br />
Når man så monterer en agn lidt bag dodger/flasher - så skal det forestille, at en enkelt fisk er faldet bagud, måske lidt skadet, hvorfor den vil være et let bytte - "Velbekomme - kom og tag mig!". Så det er princippet i det.<br />
<br />
Jeg tror nok at det er "let" at lokke fisk til dodger/flasher - for det indikerer fødefisk i vandet, og det tiltrækker jo!. Og det er så her farverne måske kommer ind i billedet. Vi tror jo alle på det med farver, ellers <br />
havde vi ikke så mange forskellige blink i kassen.<br />
<br />
Men jeg fisker med et Amizet Special - hvor al malingen er faldet af. Det fangede fantastisk godt med ørred/laks med maling - men endnu bedre efter mailingen er faldet af!!! - tænk lige over den!<br />
<br />
Så det med flasher og dodger i farver - tror ikke det betyder så meget, det er mere agnen der hænger bagved...<br />
<br />
mvh båden PISCATOR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023233 af
För mulna och mörka dagar kan listan se ut så här.<br />
<br />
0-6 m Silver, orange**. <br />
6-15 m Gul, grön, vit. <br />
15 m och mer Vit, självlysande, chartreuse. <br />
<br />
<br />
<br />
**) Fluoricerande orange syns bra i mulet och dimma<br />

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023232 af
Tak til Claus for gennemgangen af den med farverne - så har jeg forklaringen på, hvorfor 2 agn i samme dybde fanger forskelligt - og hvorfor den grønne popcorn-grizzly i min grejkasse er meget mere slidt end de andre.<br />
<br />
Farveskemaet er printet ud og bliver lamineret og sat op i båden!

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023231 af
Så ingen skal være i tvivl; sådan brydes lyset ;-) Elverhøj
Bilag:

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023230 af
Når nu jeg er igang med at rette mig selv - så skal regnbuen også lige på plads:<br />
Spørgsmål: Hvor kommer regnbuens farver fra?<br />
<br />
Svar:Violet, blå, grøn, gul, orange og rød er regnbuens farver. Hvordan kan disse fremtrylles af det hvide sollys?<br />
Regnbuen skyldes afbøjning og afspejling (og derved farvespredning) af solstråler i vanddråber, der er kugleformede og ikke som mange tror dråbeformede. Den fremstår som en lysende cirkel på himlen diametralt modsat Solen og med centrum i et punkt på en linie gennem iagttageren og i solstrålernes retning. Regnbuen har en radius på 42 grader dvs. iagttagerens sigtelinie til et vilkårligt punkt på regnbuen danner en vinkel på 42 grader med solstrålernes retning. Alle spektrets farver er faktisk repræsenteret med rød yderst og violet inderst.<br />
<br />
Så farverne er til stede, men deres orden i regnbuen passer ikke med hvordan de forsvinder, i blåt eller grønt vand ;-)<br />
<br />
<br />
Ja Undskyld Bo - fordi jeg Muck'er din "Flasher tråd" - men farver er jo fakta og de skal være korrekte. Hvad vi ender med at fange på og hvorfor - det er jo en helt anden sag..

• Gæst
  • Gæst
16 år 10 måneder siden #1023229 af
Jag sagde jo at det var et PAP system. Læste lige at jeg havde blandet argumenter for lavt og dybt vand sammen, Farveskala er vedlagt - blå og grøn skifter plads alt efter om vandet er blåt eller grønt.<br />
<br />
Det ændre ikke på sort og hvid i dybden - men i overfladen skal man jo huske at det er farven mod kontrasterne<br />
OG jeg skal huske at læse op på det jeg citerer - INDEN jeg får byttet om på farver og kontraster i en sen nattetime ;-(
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer