Hvordan får jeg hul på bylden med de flade i Køge Bugt ?
Det piner mig at have trukket flere nulboner i træk på sommerens fladfisketure på Bugten. Ikke mindst fordi jeg tidligere har haft godt styr på de flade i Øresund.
P.t. er jeg lidt bundet til den nordlige del af Køge bugt rent bådmæssigt (klubbåd). Så mit jagtrevir er sejlmæssigt begrænset til området mellem Aulands hage, Tudemarie , Akvariet og Mosede havn.
Trods et par tips fra gode fiskevenner, er det ikke rigtigt lykkedes for mig at få rigtig gang i fiskeriet efter Bugtens fede skrubber eller stormundede pighvarer. (Selv om statistikken viser at der er udsat næsten 20.000 stk. pighvar mellem 5-7 cm, ud for Vestamager i løbet af de sidste par år)
Her i sommer har vi primært agnet op med skalrejer, tobis og Gulp, men det har ikke givet noget vildt resultat. Vandtemperaturen er nok også lige i overkanten nu, med en overfladetemperatur på omkring 20 grader.
Jeg tipper på at bundvandet på 5-7 meter vand er omkring 16-18 grader, hvilket nok er lige i overkanten i forhold til skrubber og pighvarrens foretrukne ædetemperatur?
Vi kører med standardtackler med spinnerblade og perlemor – men måske skal vi til at fiske mere med slæbetackler på den rene sandbund for at få et bedre resultat. Jeg synes dog at slæbetackler har en tendens til at fange meget fedtemøg, specielt når der har været østenvind i Køge bugt.
Jeg har tidligere oplevet at børsteorm ikke er den rigtige agn til bugtens flade. Synes du at det er en skrøne eller har du gjort nogle andre erfaringer om agnvalg til skrubber og pighvar i Bugten ?
For et stykke tid siden talte jeg med et par fritidsfiskere, der fortalte at de fangede både skrubber og pighvar. Det må have været i den nordlige del af bugten, da de ikke sejler særligt langt i deres joller.
Fritidsfiskerne taler i øvrigt om et strømfænomen de kalder "den store og den lille mølle". Disse strømme skulle efter sigende danne nogle meget tydelige strømskel, hvor bl.a. andet tobis og småfisk, bliver "flaksende" i vandet og dermed tydelige for jagende ørred og hvarrer.
Strømskellet opstår når kraftig østenvind presser store vandmængder ind forbi Aulands hage og ned mod Ishøj havn. Den populære badestrand i Vallensbæk døjer i øvrigt med de tusindvis af tons ålegræs der år efter år skylles op på stranden, før molen ved Ishøj/Vallensbæk havn.
Kender du mere til strømfænomenet eller de flades foretrukne jagtområder, må du meget gerne e-maile mig, eller skrive her på vores forum, så vi kan dele viden og blive bedre til at overliste Bugtens flade.
Jeg glæder mig til at udveksle tips, så vi sammen kan få knækket nødden og undgå at sejle i havn med en flad fornemmelse
Fortsat god sommer og på gensyn der ude.
Knæk og bræk
Tonny