-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Hvorfor g?...
Hvorfor g?...
-
-
-
Gæst
-
14 år 7 måneder siden #1048021
af
Jeg har trollet nogle gange efter laks i havet ud for Ribe men uden held.
I Vadehavet er de fredet men ikke ørreder , men vandet er meget grumset så det skulle jo nok være med flasher og udenfor Mandø og Fanø var der heller ikke held.
Og så er det meget besværligt at sejle i vadehavet.
Jeg har fisket meget i Ribe Å og der er rigtigt mange laks og ørreder men i havet vil de ikke bide , Det er måske fordi det er enanden art ( Atlaterhavslaks) ligesom jeg mener trækker i Gudenåen og jeg har næsten ikke hørt om fangster af disse i Randers fjord , så det er nok hårde odds.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
-
Gæst
-
14 år 7 måneder siden #1048008
af
Der jo bare lige det med laksens og havørredens gydevandring.
Min teori er, så snart deres instinkt byder dem at gå i gydning, mister de deres ædetrang, (deres hals snøres sammen), og dermed også deres bidelyst.
Årsagen til de kan fanges i åerne er måske at omgivleserne er blevet mindre og der opstår kamp om standpladserne.
Det er altså ikke jagt men forsvar mod konkurrerende artsfælder, der gør vi kan fange dem.
Så vidt jeg forstår, er det i Østersø området de primært har deres opvækst og derfor bider på vores agn.
Det er meget få laks der fanges i f.eks. Randers Fjord, som beviseligt har stor lakse opgang til Gudenåen. Det samme gælder for Limfjorden med rigtig mange havørred åer.
-
-
-
Gæst
-
14 år 7 måneder siden #1047950
af
Det skal hel sikkert prøves. der kan være en del græs og tang i vandet så en mulighed er jo kastefiske med tobis eller store rejer. vi skal da bare ud og have det prøvet det af.
Der blev fanget en laks på 22kg i garn på rømø sidste forår så de er jo nok på hele vestkysten
-
-
-
Gæst
-
14 år 7 måneder siden #1047938
af
Har tænkt det samme.Det varer sku nok ikke længe før vi troller ved Vestkysten efter laks.(he he)
-
-
-
Gæst
-
14 år 7 måneder siden #1047934
af
fordi det er meget svært at fiske med sideplanere i varde å
-
-