En tankest...

• peter michael ibsen
  • peter michael ibsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1043069 af peter michael ibsen
Besvaret af peter michael ibsen på emne En tankest...
Hej Jan - det er godt nok et trist/ærgeligt billede, men for mig er der ingen tvivl. Jeg har gennemgået samtlige ørredførende vandløb i Roskilde amt, og det er "peanuts", hvad der sker af naturlig reproduktion. Jeg har stor respekt for de personer, der anvender deres fritid til genetablering af vandløb, men det står slet ikke mål med fiskepresset, herunder garnfiskeriet. Og så er vi tilbage ved udsætninger. Vi skal her huske, at vi også fanger vores del af ørrederne, så vi kunne jo starte med at lægge en "hund" for hver ørred, vi fabger over to kilo...Nu har vi jo lige investeret et større antal tusind krone sedler i båd/trækdyr - det er jo rart, at vi så også kan fange noget...Og vi skal presse på, at fisketegnsmidlerne ikke udelukkende anvendes til forskning
Nu tager jeg på Bugten på søndag og husker mig selv på løftet!
Ps måske kunne donation få en mere fremtrædende plads på sitet.
Hilsen
Peter
Team Nauta

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043065 af
Besvaret af på emne En tankest...
Ja tanken kommer fra tid til anden. Ørred og gedders naturlige fremgang, og vores liberale "høst" politik.
Har ikke fundet løsningen endnu..........

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 2 uger siden #1043063 af
Besvaret af på emne En tankest...
Hej Jan
Dette er et emne som vi også har diskuteret en del på Vestfyn og i det sydøst jyske område.
Jeg kan kun bekræfte at trollingfiskeriet disse steder også er gået væsentligt tilbage hvad angår størrelsen på fisk men også antallet af fangede fisk.
Jeg og andre er af den overbevisning af stoppet at kystudsætninger omkring Fyn er den væsentligste årsag til tilbagegangen i trollingfiskeriet.
I Lillebæltsområdet hvor bl.a. Kolding å er en af ”hovedleverandørerne” af havørreder sættes der ikke fisk ud, da den skulle være 100% reproducerende.
Spørgsmålet er så bare om det er nok fisk til det ”pres” der er. Yderligere er min teori at de ”naturlige” fisk ikke er så pleagiske som de kystudsatte. Derved skal forstås de ”naturlige” fisk holder sig mere kyst/fjord- nært og derfor ikke kan fanges ved trolling, med mindre man ligger inde over 2-3m. vand, hvilket de fleste steder er inden for 100m. grænsen.
Det er min klare opfattelse at der er mange fisk på kysten, hvilket jeg ved selvsyn har konstateret på mine UV-jagt ture, men også fra meldinger om kystfangster.
Man kan kalde det ”put and take”, men skal trollingfiskeriet op på samme niveau som i starten af 90’erne, skal der efter min mening kystudsætninger til igen!

Venlig hilsen
Uffe, teamufling.blogspot.com

• jan veiby
  • jan veiby's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 2 uger siden #1177485 af jan veiby
En tankest... blev oprettet af jan veiby
En tankestreg mod havørreder.

Kigger man på lystfisker fangsterne af havørreder her i det nordsjællandske, så er der efter min klare opfattelse, at der er sket en tydelig nedgang i havørred fangsterne de seneste år.
Hvis man for eksempel kigge på småbådssidens anmeldte fangster, så er der enten en tendens til, at der næsten kun anmeldes få ørreder, på et par kilo, eller også er der meget få som vil prale med fanger af store havørreder….?

Jeg kan ikke lade være med at blive lidt nostalgisk, og tænke tilbage på halvfemserne, hvor for eksempel Jan og Bo holdt trollekonkurrence i november / december med udgangspunkt fra Rungsted. Her blev der i reglen landet adskillige flotte ørreder, og ofte torsk på 10 - 11 kg, hvad mon resultatet ville være i dag – suk…..
Det er sku lidt tanke vækkende hvor meget godt og dyrt grej, både mm. jeg (eller måske vi) har fået siden, men fangsterne er kun gået tilbage.

Min pointe er, at vi simpelthen er havnet i en kedelig situation, hvor vi drømmer os tilbage til en ”stenaldre tilstand”, hvor områdets få og miljø påvirkede vandløb nu næsten selv skal produkt fiskene.
Jeg føler mig også selv draget at ”stenaldre nostalgi” men må indrømme, at vi nu ser konsekvensen af, at udsætningerne er langt mindre, og at vandløbene ikke selv kan mætte behovet for rekreativt garn og lystfiskeri - i et så tæt befolket område som hovedstadsområdet.
Der er ikke tvivl om, at vi har en lille produktion af havørreder i et par vandløb her i nord østsjælland, men kan man læne sig op af at disse vandløb levere fisk til alle garn og lystfiskere?

Denne uge besøgte jeg en af øresundskystens fiskehandlere, for lige at se et par af efterårets gyde havørreder fra Øresund - på nært hold, se foto.

Hvad er jeres mening om disse forhold, kommer havørrederne af sig selv, eller står fiskeplejen stille i vores område, og hvad med fisketegns middlerne.

Hilsen Jan ”Rauma”
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer