Hej Jan
Dette er et emne som vi også har diskuteret en del på Vestfyn og i det sydøst jyske område.
Jeg kan kun bekræfte at trollingfiskeriet disse steder også er gået væsentligt tilbage hvad angår størrelsen på fisk men også antallet af fangede fisk.
Jeg og andre er af den overbevisning af stoppet at kystudsætninger omkring Fyn er den væsentligste årsag til tilbagegangen i trollingfiskeriet.
I Lillebæltsområdet hvor bl.a. Kolding å er en af ”hovedleverandørerne” af havørreder sættes der ikke fisk ud, da den skulle være 100% reproducerende.
Spørgsmålet er så bare om det er nok fisk til det ”pres” der er. Yderligere er min teori at de ”naturlige” fisk ikke er så pleagiske som de kystudsatte. Derved skal forstås de ”naturlige” fisk holder sig mere kyst/fjord- nært og derfor ikke kan fanges ved trolling, med mindre man ligger inde over 2-3m. vand, hvilket de fleste steder er inden for 100m. grænsen.
Det er min klare opfattelse at der er mange fisk på kysten, hvilket jeg ved selvsyn har konstateret på mine UV-jagt ture, men også fra meldinger om kystfangster.
Man kan kalde det ”put and take”, men skal trollingfiskeriet op på samme niveau som i starten af 90’erne, skal der efter min mening kystudsætninger til igen!
Venlig hilsen
Uffe,
teamufling.blogspot.com