En tankest...

• jan veiby
  • jan veiby's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1043137 af jan veiby
Besvaret af jan veiby på emne En tankest...
Hej igen - Det er sku dejligt at lufte sine bekymringer om fremtidens fiskeri, og så opleve, at der er mange der går med de samme eller lignende tanker.
For mig hanlede det også om at stikke en finger i jorden, for at se om folk generælt er opmærksomme på, at der kommer færre fisk (læs ørreder) når der sættes færre fisk ud.
Der kan ikke være tvivl om, at vi skylder de folk der har gjort et praktisk stykke arbejde ved åerne en STOR ærer. Men renere åre med gydepladser er dog ikke lig med mange laksefisk, det har man set utallige eksempler på både i Norge og på Grønland mm. Dette blev især et faktum op i gennem 60 og 70 erne hvor nylongarnene blev talrige langs kyster og fjorde.
Jeg gætter på, at vi ikke slipper af med hobby garnfiskeriet, og det vil fortsat være tilladt at afspærre laksefiskenes trækruter (som hobby mand) bare man er 500 meter væk fra vandløbet - også i hovedstadsområdet. Men netop derfor er det betydningsfuldt, hvis vi kan få øget udsætningerne og hermed det re-kreative fiskeri, i lokalområdet.
Angående farvede fisk, så syntes jeg spørgsmålet er rimeligt føleses laddet.
Jeg læste for noget tid siden en artikel af en anerkendt biolog fra Sveriges "fiskeriværk" tror jeg det hed. Denne biolog referere til, at støre fisk gyder, hvis man ikke fanger dem, og det er meget vigtigt der er støre fisk i bestanden. Hvis man fanger fiskene før de bliver kønsmodne eller farvede - så gyder de faktisk heller ikke.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så betyder det ikke så meget for bestanden, at fiskene er lidt eller meget gravide når de fanges. Men reglerne skal jo holdes, og meget kan man sige om trolling, men det er desværre ikke os trollefiskere der fanger de gydefarvede fisk i sundet, det sker sku rimeligt sjældent.
Min egen eftertanke er nu: Skal jeg købe endnu mere grej, eller overveje at betale nogle kroner til de udsætninger der er omtalt længere nede på siden...?
Vender tilbage med min beslutning - smiler
Ses på vandet

Jan "Rauma"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043104 af
Besvaret af på emne En tankest...
Ja så er der endnu en grund til at støtte op om det store arbejde Per Lassen (GRISLING gør med udsætning sammen med Sjællands Småbådsfiskeklub`s ørredfond
skullle nogle have lyst et tilskud kan sættes ind på reg. nr. 5361 konto .nr. 0316000. Samt at der vil blive hænger en ørred indsamlings kasse op i klubbens lokaler,og ved klubturene.
Her er et par link til billeder ved udsætningen ved Ishøj og Nivå

www.smaabaadsklub.dk/billeder/visThumpna...?m=Ishøj_udsætninger
www.smaabaadsklub.dk/billeder/visThumpna...p?m=Nivå_udsætninger

En Tak til Per Lassen for det flotte frivillige arbejde du gør,
som mange nyder godt af.

Tight lines og Happy hunting.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043100 af
En væsentlig grund til de færre ørrder er, at der jo ikke længere sættes store mængder ørreder ud i bl.a. Rungsted havn og Helsingør Nordhavn eller direkte på kysten mm., som der blev i 90´erne. så vidt jeg husker, så blev der sat 5000-10000 stk 30-cm´s. ørreder ud i april/maj i bl.a. de 2 nævnte havne.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043085 af
Som en sidebemærkning til Claus´ indlæg kan siges at jeg bl.a. har været i dialog med DTU Aqua, for at få dem til at forske lidt i den massive geddefangst der er i Stege Nor. De har dog afslået at undersøge forholdene pt., da de ikke har midler til nye projekter......:-0 Så hvad pengene går til er sq en gåde...

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043083 af
nu har vi haft fisketegnet i så mange år, at det er nærliggende at påstå at flertallet har glemt hvordan det var tidligere.
Vi brugte vores penge til udsætningsforeninger, og staten fordoblede indsamlinger krone til krone. Dette gav en kæmpe bunke ørreder, specielt huskes vel isefjorden?
Så kom fisketegnet -de fleste troede at nu ville der komme flere penge - for nu skulle alle betale!
Fakta er at staten har sparet - krone til krone udgiften.
Fakta er at lystfiskerene giver det største bidrag, men har den mindste indflydelse.
Andelen af administration og projekter (forskning) er stigende i puljen. Seneste lysende eksempel er takststigningen 125 til 140 - resultat af denne stigning blev flere projekter, men ca een halv million mindre til udsætning.

Jeg ved godt at mange kommuner også bruger vildt mange penge på at rense fortiden ud af deres vandløb og at dette også kommer fiskene tilgode- specielt ørreder - på sigt. Der er mange spændende projekter som er igang i Fisketegnspuljen -men man kunne spørge hvorfor en sluttet kreds(lystfiskere) alene skal betale for denne genopretning af fortids synder?

Ergo mener jeg at fisketegnet har resulteret i mindre udsætning til lystfiskeri, på trods af at gruppen betaler enormt mange flere penge til dette cirkus.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043073 af
Ja det er meget trist, at se. Ingen tvivl om det.
Min helt egen personlige holdning vedr. fredningstider bør jeg nok ikke ytre her. Men alligevel.. Ifølge fødevareministeriets BEK nr 895 af 06/11/1992 er det kun havørred og laks i yngledragt der er fredet fra d. 16. november til 31. januar. Alle fisk i yngledragt burde være fredet, hele året. Og så ikke mere om det.

Jeg bliver dog nødt til, at indskyde en bemærkning til Peter Ibsens indlæg, vedr. fisketegnsmidlerne. Det er ikke rigtigt, at fisketegnsmidlerne udelukkende bliver brugt til forskning.

For 2009 er fisketegnsmidlerne brugt således:
Bestandsophjælpning i ferskvand ca 13,5 mill.
Projekter i ferskvand ca 10,0 mill.
Bestandsophjælpning af ål, helt + marine arter ca. 3,0 mill.
Projekter i saltvand ca. 4,2 mill.
Basisdrift og rådgivning ca 6,4 mill.

Basisdrift og rådgivning er bl. a. DTU-aqua, som har nogle knaldhamrende dygtige biologer ansat, som er til gavn for os alle.

Udsætninger er ok. Ingen tvivl om det. Uden dem kunne man ikke fange en eneste havørred mange steder i Danmark. Og det kommer sig af, at samfundet de sidste par hundrede år har voldtaget stort set alle vandsystemer i hele Danmark. Men det har været med til, at skabe vores samfund, det skal man ikke glemme, Turbinedrift, mølledrift osv. Den gang anede man ikke en skid om fiskenes biologi. Det eneste man vidste var, at man ikke kan tømme havet. Men man vidste bare ikke bedre dengang, fred være med det. (Det er desværre en sætning jeg stadig hører et par gange om året.)

Det går heldigvis den rigtige vej igen pga. Bedre rensningsanlæg, vandløbsrestaurering, nedlægning af opstemninger, udlægning af gydegrus, genslyngning af kanaliserede vandløb osv.

Som sagt. Udsætninger er gode nok og har man lyst til, at give en skilling skal man gøre det. Men hvorfor ikke tage skridtet videre og tage kontakt til de sportfiskerklubber som bruger MEGET tid på vandløbspleje og spørger om de skal have en hånd?
Det er ikke sikkert, at de ejer en trollingbåd men alligevel, vi er alle i samme båd. Vi vil alle kunne fange havørred og hvis man har en fornemmelse af, at den kommer fra en naturlig bestand hvor man selv har hjulpet til med vandløbsrestaurering. Ja, så må det da gøre fighten lidt federe.

Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer