Polyester ...

  • Bjørn Dahl Porsgaard
  • Bjørn Dahl Porsgaard's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
6 år 7 måneder siden #1103450 af Bjørn Dahl Porsgaard
Besvaret af Bjørn Dahl Porsgaard på emne Polyester ...
Jeg har de sidste 6 år arbejdet på en fabrik hvor der laves vindmøllevinger ,med polyester og glasfiber, og netop i vakuumforme. For det første steen så er der ikke nævneværdigt mere styren i suge polyester end der er i håndpolyester, den indeholder blot tixmiddel. For det andet, så skal emnerne ikke stå og dampe af for at man kan få gasserne ud. De afgasser rigtigt nok lidt som kan lugtes, men hvis det problem du beskriver eksisterede, ville man jo også se det mellem glaslagen i støbningen, og det gør man ikke. Og slutteligt, så er der flere hundrede forskellige epoxyer, ja sikkert tusinder, med hver deres egenskaber, så man kan altså ikke bare vælge epoxy og så tro at det bliver bedre af den grund. limes der som beskrevet flere steder i denne tråd, så virker det helt sikkert efter hensigten. Bare man ikke klemmer pladerne alt for hårdt sammen, for så kan man klemme polyesteren helt ud af glasset så det bliver tørt. Det er sikkert det du har oplevet steen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 7 måneder siden #1103448 af Finn Larsen
Besvaret af Finn Larsen på emne Polyester ...
hej Forum
de to finerplader hvad er det for typpe (selvfølgelig vandfast), men er der støbefiner / alm. vandfast finer eller teak finer, og hviklen tykkelse er det i, og hvor stor vil foreslå L X B
jeg skal forstærke agterspejlet, da jeg er gået fra 25 HK til 50 HK på en Cressent 465
mvh
Finn fra Korsør
båden "ARAS"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 7 måneder siden #1103365 af Steen
Besvaret af Steen på emne Polyester ...
Hej Bjørn

Der er jo en grund til at et emne, der er støbt i vaccumform skal stå og afdampe, når det kommer ud af formen. Noget af Styrenen bindes rigtig nok i polyesteren, men der vil altid være et overskud af styren, der ikke bindes, medmindre man bruger en tykflydende en af slagsen, hvor der er mindre styren i. Min erfaring med polyester mellem 2 træplader er, som jeg har beskrevet og jeg vil stadigvæk anbefale epoxy, for de par 100 kr. det er dyrere, det er vist ikke det, som vælter budgettet og da slet ikke set i forhold til en bedre styrke og med mindre risiko - så medmindre man kan sætte træpladerne under stort pres, og der kun er en ringe mængde polyester i mellem, så overskuds styrenen derved har en chance for at fordampe inden træpladerne samles.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 7 måneder siden #1103350 af Flemming
Besvaret af Flemming på emne Polyester ...
Det lyder helt rigtigt Carlos husk at forsegle med topcoat til sidst.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • carlos
  • carlos's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103315 af carlos
Besvaret af carlos på emne Polyester ...
Er det en ommer eller hvad &#128530. Nu har jeg jo limet to 21mm krydsfiner plader sammen med polyester , hvor jeg har lagt en glasmåtte på 450 g imellem og masser af polyester.
Hækken er sådan set færdigt og er igang med at beklæde den med 4 lag glasfiber måtter.
Jeg har har haft masser af skruetvinger og bolter igennem til at lime det godt sammen.
Det lyder som en beton klods når man banke på den ny hæk&#128579

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Bjørn Dahl Porsgaard
  • Bjørn Dahl Porsgaard's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103306 af Bjørn Dahl Porsgaard
Besvaret af Bjørn Dahl Porsgaard på emne Polyester ...
Det er altså ikke rigtigt det du skriver sten. Polyester indeholder rigtigt nok styren Faktisk omkring 40 %, men det er en aktiv del af polyesteren, og skal ikke fordampe. 99 % af det vi støber i polyester er lavet under vakuum, og der kan styrenen ikke fordampe. Det er faktisk en af de store fordele ved den metode -) Du kan sagtens bruge epoxy til det hele, men dels er det dyrt, og dels er det lidt mere besværligt at arbejde korrekt med. Og så mener jeg ikke at det er nødvendigt til en opgave som denne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer