Selvmål a...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 5 måneder siden #1027933 af
Besvaret af på emne Selvmål a...
som opfølgning på Jonas udemærkede indlæg

For mig så handlere dette om "niche fiskeri" - altså en minoritet gruppe - der står for skud! Senest var det trolling fiskerne der stod for skud - og og her endte man jo med en "fremragende og meget forståelig" trolling bekendtgørelse! :-)

Diskussionen er og bliver ulige - fordi det er en minoritet der dyrker det. Endvidere er det helt håbløst - for dem der har vægt i disse udvalg aner ikke et klap om hvad fiskeriet går ud på eller hvad det egentligt er at de vil forbyde/begrænse.
Hvad angår mængder - så har jeg aldrig haft problemer med at forære de fisk væk som ikke gik at genudsætte!

MEN hov - leger du med dyrene og sætter dem ud igen - du skal slå ihjel og kun fange det du kan spise- det kan de sikkert også komme frem til i det udvalg!

Ser frem til en Bulefiskeri-bekendtgørelse i A5 og på glitter papir - den bliver "læse værdig". Endeligt ser jeg gerne at levertran samt torskerogn på dåse - ender på en eller anden liste for forbudte varer eller anti ØKO-liste.

Jeg har min lagkage og du har din - koncentrer dig nu om din lagkage og ikke min...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 6 måneder siden #1027911 af
Jeg vil gerne komme med et lille indlæg omkring dette. Jeg vil lige pointere, at jeg laver dette indlæg helt privat. Så der ikke kommer nogen misforståelser.

Jeg har aldrig selv prøvet bulefiskeri. Ikke fordi jeg syntes, at det er forkert. Men det tænder mig bare ikke. Men det ender jo nok med, at jeg får det prøvet en dag.

Bulefiskeriet bliver diskuteret flere gange hvert år, på diverse internetforums. Og det er den uendelige øffen (undskyld til svinet) som kører igen og igen. Bulefiskeri = rykfiskeri.. Jeg har da også selv hørt historier, som heldigvis ligger fortiden til, hvor man godt kunne kalde det rykfiskeri. Mit overordnede indtryk er, at de fleste som dyrker bulefiskeri fra småbåd er utrolig professionelle og gør det med god moral og etik. Og de gør alt for, at undgå fejlkrogninger. Hvad der sker på turbådene ved jeg ikke. Men ikke alle som tager én tur på Øresund om året har føling med bulefiskeri. Og i nogle tilfælde vil man nok se hvad der kunne minde om rykfiskeri, på grund af nogle lystfiskere som man måske godt kan tillade sig, at kalde amatører.
I de tilfælde håber jeg på, at skipper og besætning fortæller hvad det handler om.

Når man diskuterer emnet og fortæller, at rykfiskeriet faktisk ikke findes, men selvfølgelig kan fejlkrogninger finde sted, så er det ligesom diskussionen drejer om til et andet punkt. ”jamen er der ikke tale om gydetorsk, som er samlet for, at gyde?”
Og pludselig skal det være argumentet for, at bulefiskeri skal forbydes. Fordi det er uetisk, at fiske på gydefisk!!
I mange tilfælde er dem som udtaler sig om dette, nogle som ynder, at stå i en å og fiske efter laks og havørred, som er i åen af samme grund som når gydetorsk samles i buler i Øresund.

Så bliver debatten så lige kørt et stykke videre, fordi så handler det pludselig om mængderne der fanges. Jeg ved ikke så meget om, hvor meget man fanger på en buletur i gennemsnit. Men jeg har hørt om fangster fra 0kg og op til over 200kg.

Og det er nok ved 200kg, at folk igen får ondt i røven. Jeg tror ikke, at jeg selv kunne finde på det. Men man kommer vel i en form for rus, når tingene bare spiller. Så jeg skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.
Men det skal jo også ædes. Og med 200kg torsk ville jeg og min familie have torsk nok til et år.

Og det er nok her, at et tiltag ville have sin rigtighed. Ikke, at forbyde bulefiskeri. Men lave fangstbegrænsninger. Som alle ved er der omsætningsforbud for alt rekreativt fiskeri i Danmark. 200kg fisk på en fisketur er da i orden. Men det behøver man vel ikke flere gange på en sæson. Selvom familien er stor er det meget torsk.
Jeg har desværre hørt, om en udtalelse. ”det sælger jeg sku´. Der skal jo være til brændstoffet” ?!!
(Det skal så siges, at jeg overhovedet ikke taler om nogen som helst i dette forum eller nogen fra vores klubber.)

Men. Når man hører sådan en udtalelse. Så får man jo den fornemmelse, at det går hen og bliver uetisk.
Jeg hører også nogle gange, ”det er også de skide erhvervsfiskere, med deres trawl og deres garn. Det er det jo dem som fanger mængderne”.
Det er muligt. Men de skal jo trods alt leve af det. Erhvervsfiskeriet er historisk begrænset pga. kvoter, tilmeldingspligt, lave priser på fisk, høje priser på brændstof etc. Så lad nu ikke mere gå ud over dem.

• Gæst
  • Gæst
16 år 6 måneder siden #1027909 af
Hvad med perspektivet til de torsk vi køber i butikkerne ?
Er det mere etisk rigtigt når torskene kvæles eller skæres dybt i kødet i garn som kan stå i flere dage ?
Hvor mange torsk undslipper garn med skader ?
Er det etisk rigtigt når en trawler trækker en pose fisk rundt i vandet i timevis og de nederste mases ?

Jeg tror personligt at torsken er ligeglad om den bliver hevet op i halen eller i hovedet, selvom jeg naturligvis helst vil fange den i munden.
Det som er vigtigst for mig er at der ikke er en masse torsk som skades under fiskeriet.
Biologer på Bonito forklarede under mærkningsfiskeri på øresund i vinter, at torsk tåler rigtig meget uden at gå til. Har krogen ikke trukket hul i bugen vil de almindeligvis overleve.
Altså burde vi genfange en masse skadede fisk hvis dette var et massivt problem ved "bulefiskeriet".
Personligt mindes jeg aldrig at have fanget en torsk med synlige skader efter kroge i kroppen.
Jeg har fanget dem med garnskader og skader ved kæben, men ikke i kroppen.
Torskens seje skind gør at evt. krogede fisk som regel kommer op og landes i båden.
Det tager måske et par minutter, en MEGET nådigere død end fiskerens garn/trawl !

Skal debatten om torskefiskeriet give mening for vores stamme af torsk, så skal vi vende rundt og kigge på forvaltningen af bestanden i stedet for metoderne lystfiskerne bruger til at fange den.
Etisk som biologisk vil det være rimeligt at frede torsken i en periode under legen.
Ikke bare i "renden" mellem Helsingør og Helsingborg, men i alle sund og bælter. Og især i Kattegat !!
Heller ikke bare fra lystfiskeri, men fra ALT fiskeri !
Står garnene og venter giver det jo ingen mening at det rekreative fiskeri lader torsken yngle, det er trods alt erhvervet som henter den store mængde af torsk.
Havde DSF haft lidt format og "nosser" så var dette deres forslag.

Min opfordring skal gå på at lægge afstand til DSF og deres sølle udspil i denne sag.
Er du medlem af DSF og øresundsfisker så påvirk debatten i forbundet !
Er du ikke medlem så lad være med blive det.....

En journalist fra TV2 arbejder i øjeblikket på et indslag om ovenstående, i den anledning har hun kontaktet undertegnede og en række andre "bulefiskere". Desværre har nogle ikke ville udtale sig.
Det er, i min verden, ikke vejen frem.
Hvis ikke vi tager debatten, vil det for offentligheden se ud som om vi har noget at skjule.
Dagsordenen vil blive sat af folk som ikke ved nok om torskefiskeriet og de evt. begrænsninger som kunne komme vil blive ineffektive i forhold til torskebestandens bedste.
Lad os deltage i en ordentlig, nuanceret debat om torskens forvaltning !
Måske skulle nogle af de foreninger med mange torskefiskene medlemmer også komme ud af busken og deltage ?
Jeg ved at der er lavet et interview med Carsten Nielsen fra "Havlit" og præsident for EFSA Danmark, Allan Riboe, i forbindelse med udsendelsen. Det må forventes at også DSF og andre med populistiske interesser vil være en del af indslaget.

Fiskerhilsner

• Gæst
  • Gæst
16 år 6 måneder siden #1174565 af
Selvmål a... blev oprettet af
Selvmål af DSF !

Nu ser det ud til at vi i Danmark for alvor skal have debatten om "bulefiskeri".
Det hilser jeg velkomment og håber på en nuanceret dialog. Men jeg frygter dog at den i stedet bliver styret af folk som ingen viden har på området og af populisme.

Formanden for Danmarks Sportsfiskerforbund, Verner W. Hansen, skrev i april en leder hvori han erklærer sig parat til at:
"arbejde aktivt for at få sat en stopper for andre former for fiskeri, der får karakter af rykfiskeri."
Her skydes til det som han kalder "bulefiskeri".
Iøvrigt har Danmark allerede en lov mod rykfiskeri, så praktiseres det efter VWH´s mening er det jo bare at gøre brug af denne.

Endvidere beretter VWH om den biologiske undersøgelse han og forbundet har fået lavet (måske bestilt til samme formål men som desværre ikke påviste det de havde håbet på ?) som konkluderer:
"så er der imidlertid ikke biologisk belæg for at antage, at bulefiskeriet under de nuværende forhold udgør en trussel mod torskebestanden."
Alligevel insinuerer VWH det modsatte ved i samme artikel at skrive:
"Danmarks Sportsfiskerforbund vil derfor nu overveje, hvordan torskefiskeriet i Øresund kan forvaltes på en bæredygtig og etisk forsvarlig måde med henblik på, at komme med et udspil til de relevante myndigheder."
Artiklen kan læses i sin helhed her:
www.sportsfiskeren.dk/artikler/Formanden...i_og_lystfiskeretik/

Med denne artiklen kan vi så frygte at dagsordenen, som i Sverige, bliver sat af folk som så at sige ikke "har hænderne i mulden".
Danmarks Sportsfiskerforbund er som bekendt ikke en forening som vel repræsenteret blandt sjællandske havfiskere, personligt kender jeg ingen som er medlem ?!
Derfor kunne det da være interessant at høre hvad "bulefiskeri" dækker for disse mennesker ?
Det er jo reelt at fiske på stimer af fisk, det kan gøres både ved at drive henover og ved at forsøge at ramme direkte ned i midten af stimen.
Skal det så også forbydes at fiske efter sild i stimer eller hornfisk ?
Begge dele giver fisk krogede i kroppen.
Derudover dyrkes fiskeriet hele året, ikke kun om vinteren. Er det så en del af målet at forbyde fiskeri efter sommertorsk i stimer ?

Det er jo dejlig nemt at "ofre torskefiskeriet på de jydske å-fiskeres alter", men vil det have nogen betydning biologisk eller mening etisk ?

Det biologiske er ganske godt beskrevet og her opnåes ingen effekt som er værd at tale om. Det er konklusionen på de rapporter som er lavet på området. Inklusive den DSF har bestilt hos DTU Aqua.

Etisk set er det vi skal overveje om vi kan leve med fejlkrogninger.
Der kan ikke fiskes i stimer af fisk uden fejlkrogninger, specielt ikke i strømfyldt vand.
De kan minimeres ved f.eks. at forbyde kroge større end 8/0, men går man længere ned vil man blot opnå flere fisk som mistes og dermed skades uden at blive aflivet. I min verden værre end en kroget fisk som aflives i båden. Det store kroggab er væsentligt for at få en mængde væv(mund som krop) som kan holde den tunge torsk i øresunds hurtige vand.

(fortsættes nedenfor...)

Tid til at oprette siden: 0.142 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer