Selvmål af DSF !
Nu ser det ud til at vi i Danmark for alvor skal have debatten om "bulefiskeri".
Det hilser jeg velkomment og håber på en nuanceret dialog. Men jeg frygter dog at den i stedet bliver styret af folk som ingen viden har på området og af populisme.
Formanden for Danmarks Sportsfiskerforbund, Verner W. Hansen, skrev i april en leder hvori han erklærer sig parat til at:
"arbejde aktivt for at få sat en stopper for andre former for fiskeri, der får karakter af rykfiskeri."
Her skydes til det som han kalder "bulefiskeri".
Iøvrigt har Danmark allerede en lov mod rykfiskeri, så praktiseres det efter VWH´s mening er det jo bare at gøre brug af denne.
Endvidere beretter VWH om den biologiske undersøgelse han og forbundet har fået lavet (måske bestilt til samme formål men som desværre ikke påviste det de havde håbet på ?) som konkluderer:
"så er der imidlertid ikke biologisk belæg for at antage, at bulefiskeriet under de nuværende forhold udgør en trussel mod torskebestanden."
Alligevel insinuerer VWH det modsatte ved i samme artikel at skrive:
"Danmarks Sportsfiskerforbund vil derfor nu overveje, hvordan torskefiskeriet i Øresund kan forvaltes på en bæredygtig og etisk forsvarlig måde med henblik på, at komme med et udspil til de relevante myndigheder."
Artiklen kan læses i sin helhed her:
www.sportsfiskeren.dk/artikler/Formanden...i_og_lystfiskeretik/
Med denne artiklen kan vi så frygte at dagsordenen, som i Sverige, bliver sat af folk som så at sige ikke "har hænderne i mulden".
Danmarks Sportsfiskerforbund er som bekendt ikke en forening som vel repræsenteret blandt sjællandske havfiskere, personligt kender jeg ingen som er medlem ?!
Derfor kunne det da være interessant at høre hvad "bulefiskeri" dækker for disse mennesker ?
Det er jo reelt at fiske på stimer af fisk, det kan gøres både ved at drive henover og ved at forsøge at ramme direkte ned i midten af stimen.
Skal det så også forbydes at fiske efter sild i stimer eller hornfisk ?
Begge dele giver fisk krogede i kroppen.
Derudover dyrkes fiskeriet hele året, ikke kun om vinteren. Er det så en del af målet at forbyde fiskeri efter sommertorsk i stimer ?
Det er jo dejlig nemt at "ofre torskefiskeriet på de jydske å-fiskeres alter", men vil det have nogen betydning biologisk eller mening etisk ?
Det biologiske er ganske godt beskrevet og her opnåes ingen effekt som er værd at tale om. Det er konklusionen på de rapporter som er lavet på området. Inklusive den DSF har bestilt hos DTU Aqua.
Etisk set er det vi skal overveje om vi kan leve med fejlkrogninger.
Der kan ikke fiskes i stimer af fisk uden fejlkrogninger, specielt ikke i strømfyldt vand.
De kan minimeres ved f.eks. at forbyde kroge større end 8/0, men går man længere ned vil man blot opnå flere fisk som mistes og dermed skades uden at blive aflivet. I min verden værre end en kroget fisk som aflives i båden. Det store kroggab er væsentligt for at få en mængde væv(mund som krop) som kan holde den tunge torsk i øresunds hurtige vand.
(fortsættes nedenfor...)