Hej alle.....

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 9 måneder siden #1023726 af
Besvaret af på emne Hej alle.....
Kan tilslutte mig det meste af Christians kompetente svar dog tror jeg der er en enkelt "fejl". Udgangen i en VHF radio er impedans tilpasset. Det betyder at når antennen er 50 ohm er generator impedansen også 50 ohm. Det betyder igen at hvis antenne udsender 25 watt så bruger radioen selv 25 watt. Altså 50 watt i alt + det resten af radion bruger til display osv... Gang Christians tal med 2.<br />
<br />
Jeg kan godt følge Christians senere beregninger hvis vi antager at der sidder en god switchmode i radion. Det tror jeg bare ikke der gør i vores radioer. Det var også det Lars fra Prokyon viste på fordraget i klubben i mandags. På den radio han havde faldt sendeeffekt med indgangsspændingen. Det tror jeg er mest normalt?<br />
<br />
Endlig kiggede jeg i en specifikation for en Raymarine VHF radio. Ved 13,6 volt opgav de strømforbruget til under 6A. En 5 amp. sikring er derfor nok måske lige på grænsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 9 måneder siden #1023707 af
Nu ved jeg ikke hvor sikring sidder - men hvis den sidder helt oppe ved radio - så kan det ikke være en kabel kortslutning fra batteri og op til radio. Så er det radio der er defekt. (Ellers ville ledninger ved kortslutning simpelthen brænde over).<br />
<br />
Hvis sikringen sidder hele nede ved batteriet - så KAN det være en kortslutning af ledningerne der fører op til radio. Men det kan også være en kortslutning i selve radioen. Start med at afmontere den ene ledning på radio - og sæt sikringen i igen. Hvis den sprænger - så er det en ledningsdefekt.<br />
Hvis den ikkem sprænger - så tag sikring ud - monter ledning på radio igen - og sæt sikring i. Hvis den springer med det samme - så er det radio der er defekt.<br />
<br />
Hvis den først brænder sikringen ved klik på send-knappen, så skal der tænkes lidt. Umiddelbart tror jeg det er radio der er defekt, hvis den trækker mere end 5 amp. - men det er svært at vide.<br />
<br />
Om den bruger 5 amp - afhænger af model og installation. Switch mode power supply omdanner spændingen til højspænding, og i den procedure er det ikke unormalt at der kan trækkes en kort strøm over 10-14 amp. (Men det er som oftest store VHF radioer til kommerciel skibstrafik).<br />
<br />
Hvis der er 14 volt (det er der normalt med bådmotor kørende) helt oppe ved radio - og den bruger 25watt ved transmit - ja så trækkes der en strøm på ca. 1,7 amp.<br />
Men hvis du har en dårlig installation med for tynde ledninger, så vil der ikke være 14 volt ved radio - for ledningen i sig selv går ind og bliver en ohmsk værdi.<br />
Hvis du fx kun har 9 volt ved radio - så trækkes der en strøm på 2,7 amp.<br />
<br />
held & lykke båden PISCATOR

Mere
16 år 9 måneder siden #1023704 af Henrik Soele
Besvaret af Henrik Soele på emne Hej alle.....
Hvad er det for en sikring du har monteret?<br />
F (flink) eller T (Træg)?<br />
<br />
F sikringen holder formentlig ikke til at du taster!<br />
<br />
Hvad siger spec. for radioen?<br />
Jeg ved at en af de gængse modeller der sælges for tiden kræver 7,5 A når der sendes (iflg. spec.).<br />
<br />
Hvornår brænder sikringen?<br />
Når du tænder eller når du taster?<br />
Går ud fra at vhf får forsyningen med korrekt polarisation.<br />
<br />
Mvh

• Gæst
  • Gæst
16 år 9 måneder siden #1023701 af
Dit problem ligger helt sikkert et andet sted. En vhf bruger ikke 5 amp.

• Gæst
  • Gæst
16 år 9 måneder siden #1173750 af
Hej alle..... blev oprettet af
Hej alle..<br />
<br />
Jeg har et problem med min VHF. den kortslutter en 5 amp. sikring.. <br />
spørgsmålet er om den str. sikringen er rigtig.... Eller om mit problem ligger et andet sted..<br />
Det er en Shipmade 8300..<br />
<br />
Mvh. Claus..

Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer