Hej<br />
<br />
Per sendte mig nedenstående og mente at jeg kunne svare, det har jeg gjort efter bedste evne og fra eget standpunkt:<br />
<br />
Hej Lars og andre<br />
<br />
Hvornår torskefestivalen skal være eller om den skal være, har jeg ingen mening om. Men jeg har læst Jeres indlæg og det indlæg Lars har lagt på Sjællans Småbådsfiskeklub´s forum.<br />
<br />
Jeg fisker torsk i øresund hele året både på turbåd og fra småbåd og har gjort det de sidste 10 år. Jeg fisker bulefiskeri(både vinter og sommer), kastefiskeri og trollingfiskeri efter dem.<br />
Følgende udtalelser repræsenterer min PERSONLIGE holdning. <br />
<br />
Jeg mener at man kan dele denne diskussion op i tre emner; <br />
Bulefiskeriet, torskens biologiske situation og etikken i at fange fisk mens de yngler.<br />
<br />
Bulefiskeri er IKKE det samme som rykfiskeri. Det er ej heller et fiskeri som kun fiskes på legene fisk.<br />
Der forekommer krogede fisk, men antallet afhænger meget af hvordan der fiskes. Krogningerne forekommer også ved kastefiskeri, specialt ved hård bundstrøm hvor pirken kommer hurtigt igennem vandet.<br />
Det er ingen løsning at bruge små trekroge ( 7/0 og mindre), krogene har så lille kroggab at vævet det sidder i(mund som krop) i en del situationer ikke vil kunne holde fiskens vægt i øresunds strøm.<br />
Her skal jeg også aflive det rygte at danskerne fisker med kæmpekroge. Normen blandt de danske fiskere er 8/0 eller 10/0.<br />
Jeg oplever det som ikke velset at fiske med større kroge, hverken på turbåde eller i småbåd. Decideret rykfiskeudstyr, har jeg kun set anvendt fra to svenske småbåde for år tilbage.<br />
Jeg synes ikke at det skal være målet at kroge fisk i kroppen, men når det sker synes jeg at de skal landes og aflives.<br />
Det er for mig et etisk spørgsmål, da torsken givetvis har lige ondt om krogen sidder i kroppen eller i munden. Det vigtige er at den kommer ombord og ikke svømmer videre skadet.<br />
Jeg oplever ikke at jeg mister flere fisk ved vinterfiskeriet end ved sommerfiskeriet, heller ikke flere mistede ved bulefiskeri end ved kastefiskeri.<br />
Der skades altså, efter min erfaring, ikke flere fisk ved bulefiskeri end ved kastefiskeri.<br />
Til slut skal en myte mere aflives, der findes ikke 20 danske turbåde som bulefisker.<br />
Der er 3 stk som dagligt bedriver bulefiskeri i øresund, derudover er der yderligere ca. 5 som gør det lejlighedsvis. Et noget andet tal.<br />
En dag med 50 fisk ialt på en turbåd, må betegnes som en rigtig god dag !<br />
En normal dag er vel 20-30 fisk til en hel båd.<br />
Bulefiskeriet er nemmere og mere stabilt om sommeren, der fanges flere fisk pr mand i gennemsnit pr tur.<br />
Husk på at vinteren bringer minimum 35% dage hvor torsken ikke vil stå på bunden og bulefiskeri dermed intet udbytte giver.<br />
<br />
Torskens biologiske situation er alvorlig i vore fælles farvande, bestanden i øresund betegnes dog af fagpersoner som sund og stabil !<br />
Skal man gøre noget for torsken, skal man forbyde trawling i de indre danske(og svenske) farvande.<br />
Det ville gøre en forskel,- ikke den smule fisk sportsfiskeriet fanger. <br />
Husk også på hvor mange penge et kilo sportsfisker fanget torsk er værd i forhold til et kilo fanget til konsum. Her tænkes på arbejdspladser, turisme mm.<br />
<br />
Etikken i at fange fisk mens de yngler, er vel altid diskutabel. Men skal man gå til yderligheder som fredning af torsken i yngleperioden (forøvrigt forskellig efter stammen i vore farvande), skal det igen handle om erhvervsfiskeriet som den primære målgruppe. Der er intet perspektiv i at de kan trawler bulerne, mens det rekreative fiskeri ikke må sænke en pilk ned til dem....<br />
Måske skulle det rekreative endda gives fri på trods af en erhversmæssig fredning, da det er af så små proportioner at det ingen biologisk betydning har.<br />
Vi fisker jo også stenbider for at tage deres rogn til konsum, så ikke alt fisk er fredet mens de leger. <br />
Det burde torsken dog være erhvervsmæssigt i mine øjne, tror bare ikke på at nogen politikker vil gennemføre det....<br />
<br />
Håber det bragte det svar du søgte ellers er du velkommen til at tage kontakt.<br />
<br />
Med venlig hilsen <br />
<br />
Nikolaj Hjorth,
WWW.TEAMSVINET.DK