Hej, jeg v...

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
17 år 10 måneder siden #1012944 af
Besvaret af på emne Hej, jeg v...
Wire og agn er UDELUKKENDE påvirket af fart gennem vandet. Hvis man sejler 2 knob (på en log; ikke GPS) i 2 knobs modstrøm; er farten genne vandet 2 knob, uanset om man står stille over grunden. En drage står jo også stille i luften; den bevæger sig gennem luften. Hvis det er vindstille, må man jo løbe så dragen kan bevæge sig gennem luften.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 år 10 måneder siden #1012936 af Peter Olsen
Besvaret af Peter Olsen på emne Hej, jeg v...
Ulrik.. Hvis du kun har hastigheden via loddet så kik på din agn og se på hvordan den går i vandet, Du kan også kikke på vejeren, men modsat som grisling skriver, så har dybde, lod størrelse / vægt STOR indflydelse på hvor mange grader vejeren skal have.. nogle siger at når vejeren begynder at trække små luft bobler igennem vandet er farten rigtig, andre vil have vejeren til at "synge lidt" så er farten rigtig.. osv.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
17 år 10 måneder siden #1012935 af
Så tager man en ekstra stang med, og monterer et blink af samme type som dem man fisker med. For hver kurs ændring, tester du blinkets gang langs bådsiden. Du kan feks se hvordan blinket opfører sig ved sving og med og mod strøm!<br />
Så registrerer du hvordan wiren står og hvad loddet siger - og med tiden behøver du ikke stangen, for så kan du fornemme når der er noget der måske skal ændres...<br />
Senere vil du opdage at man kan få fisken til at hugge - med og modstrøms - fordi du opnår den rette fart på blinket.<br />
Nogen gange er strømmen bare så stærk at der intet kan gøres andet end at hive klodserne og sejle tilbage og starte med strøms igen.<br />
Altså Ændre,ændre ændre - indtil fisken hugger og så kopier,kopier,kopier ;-)

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
17 år 10 måneder siden #1012934 af
nej den skal stå ca 40 grader så skulle farten være rigtig......<br />

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
17 år 10 måneder siden #1012933 af
Wire´en skulle så være fordi den står skråt bagud når man er i fremdrift og den vil hænge lodret hvis man står stille i strømmen??? Det er mere for at en ny som mig også forstår det. Jeg prøver lige at suge nogle tips og tricks til hvordan man gør hvis man kun har fartmåler i ekkoloddet at gøre godt med.

Mere
17 år 10 måneder siden #1012932 af Peter Olsen
Besvaret af Peter Olsen på emne Hej, jeg v...
Claus .. Ja hvis du fisker med samme agn som nabo båden, er det sikkert fint at prøve samme hastighed ;O) Det er 100% vigtigt at variere sit fiskeri, dermed også farten..<br />
<br />
Grisling.. Det er vel egentligt også mere reelt at kikke på agnen end det er at kikke på fartmåleren, Den med vejeren kommer igen an på om du sejler med / modstrøms samt dybte osv.

Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer