-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Har netop ...
Har netop ...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 5 måneder siden #1016935
af
Tror du har bytte rundt på tingene Bo. Apparatet får bådens position fra X18'eren, da den ikke har indbygget GPS. Informationen bruges til at tegne skibe i nærheden på sin egen skærm. Ikke på X18'eren.<br />
Du skal ha' en anden blackboks og en anden plotter hvis det hale skal tegnes på samme skærm f.eks Raymarine C80 som Allan har.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
-
Gæst
-
17 år 5 måneder siden #1016932
af
jeg kan se at her sendes signalet til en x18 men skal det være på de origanle søkort eller kan det også være på ( sammen med ) clauses fiskekort for dem bruger jeg mest i kendt farvande
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 10 måneder siden #1012236
af
Jeg kan se, at der er en vis interesse for emnet. Lad mig slå det fast med det samme: AIS kan IKKE erstatte en radar, da den jo kun modtager skibe på 300brt og opefter (svarer til en lille dansk coaster i størrelse). Altså, den slår hverken land, lystbåde eller bøjer. Men en radar har også sine begrænsninger på en lille båd, fordi den for det første er nordorienteret med mindre den er koblet til en gyro og så bevæger antennen sig af gode grunde meget, hvilket giver både pejle og afstandsfejl. Min intention med en AIS Radar er egentlig blot at få en "heads up" på den store trafik f.eks, ude ved Davids Banke, så man kan komme væk af vejen i god tid. For en god regel er, at de store skibe ikke ser en, hverken visuelt eller på radar. Og når man nu kun er offentlig ansat med ringe løn, så var mit indlæg blot ment som et anvendeligt alternativ, der trods alt er bedre end ingenting. En flamboyant rigmand som Allan kan naturligvis slå os alle og der da ingen tvivl om, at en AIS "black box" modtager som køres ind over radaren er det mest optimale. Der er sådan set intet hokus pokus over AIS og jeg kan se, at der er flere, som allerede har fundet de relevante hjemmesider, hvis man vil vide mere om emnet. Og så for Allan: Nej det er ikke min kone, men vores nye kat som har spenderet en skærv til søsikkerheden
<br />
<br />
MVH<br />
<br />
Nils<br />
<br />
<br />
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 10 måneder siden #1012234
af
Vi har AIS i den redningsbåd hvor jeg er frivillig. Det fungerer upåklageligt - især i høj fart (30kn+) og store bølger hvor det er svært at fokuserer på små ekkoer på en radarskærm. Så mange af de store skibe "ser" vi først på AIS'en, dernæst identifiserer vi skibet på radaren og til sidst ved visuel observation. Men jeg ville _aldrig_ bytte AIS'en med en radar! Du ser hverken; bøjer, mindre skibe, kystlinie osv med AIS. Så radaren kan vel antages at være det primære system til at "se" og navigerer efter, mens AIS "bare" kan ses som et ekstra sikkerhedssystem i tillæg til en radar.<br />
Iøvrigt er det meget lærerigt, at være med som frivillig på en redningsbåd - så det var en lille opfordring;-)! <br />
fiskehilsner kim<br />
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 10 måneder siden #1012233
af
Jamen Allan - du er jo bare den største "Inspector Gadget" jeg kender
<br />
Fik også gode gaver, selv om de hverken kunne sejle eller fange fisk!
-
Allan Nielsen
-
-
-
Platinum Member
-
Mindre
Mere
-
-
Modtagne Tak: 1
-
-
17 år 10 måneder siden #1012224
af Allan Nielsen
Hej allesammen<br />
<br />
Jeg kan fornemme at der er særlig interesse omkring dette her punkt, og det var måske værd at overveje at invitere en ind i klubben som kunne holde et foredrag om dette emne da det jo er ret nyt for de fleste, det kunne måske enda være vi kunne invitere Nils ind og fortælle han ved temmelig meget om det.....<br />
<br />
Mvh. Allan (Simone)
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Har netop ...
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder