-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Fangede de...
Fangede de...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 3 måneder siden #1009731
af
Hej Nicolaj<br>
<br>
Jeg har kigget lidt i det gamle rekordarkiv samt rekordkomiteens litteratur og er næsten 100 % sikker på at din fisk er en Hårising.<br>
<br>
Der er selvfølgelig også hybrider her som hos alle andre fladfisk, så 100 % kan man aldrig være.<br>
<br>
Dog er der nogle særlige kendetegn på de to typer som man normalt ikke tager fejl af.<br>
<br>
Hårisingens kendetegn er stor mund og mundvigen når til midt ud for højre øje. Farven på øjensiden er variabel, men er oftest brunlig med små mørke pletter.<br>
Huden føles ru, da skællene har små pigge på bagkanten. Blindsiden er hvidlig til lysegrå. Fisken er ofte meget tynd og bliver karakteristisk stiv i kroppen kort tid efter den er død. Kan forveksles med små Helleflyndere, men hos Hårisingen er halefinnen spids. <br>
<br>
Skærisingen har en giftig pig ved siden af gattet. I områder, hvor skærisingen fanges i større stil, ses ældre fiskere med deforme fingre, der skyldes mange års stik fra skærisingens pig.<br>
<br>
Skærisingen er ru på overfladen ligesom skrubben, men kan især kendes på den karakteristiske langstrakte krop, den lige sidelinie og dens ensartede farve. Blindsiden er normalt hvid med små sorte prikker.<br>
<br>
Jeg håber dette giver dig og de øvrige skribenter lidt info om de to arter, ønskes mere så send mig en mail.<br>
<br>
Mvh<br>
<br>
Bjarne<br>
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
-
Gæst
-
-
Forum