Hej Anders og i andre skribenter<br>
<br>
Som lystfisker har jeg siden 1958 fisket fra turbåde og fra 1985 en blanding af tur- og småbåde og har derfor stiftet bekendtskab med ret så mange skippere og både gennem årene.<br>
<br>
Jeg har således været med til lidt af hver, lige fra medhjælpere ombord der opfordrede gæsterne (læst lystfiskerne) til at smide deres pirke efter småbådene, til skippere der leverede deres vægt til småbåden eller sågar vejede deres fisk når småbådens egen vægt ikke slog til, ja jeg har endda været med til at lægge bi på siden af turbåde for at købe øl eller cigaretter når vi var løbet tør.<br>
<br>
Ja jeg kunne blive ved, og noget af det mest morsomme var i de tidlige småbådsfiskeri, blev man f.eks. taget i at fiske på den forbudte, kunne man på den næstkommende klubtur blive forment adgang på charterbåden, ja bølgerne gik nogle gange højt OGSÅ dengang.<br>
<br>
Men selvfølgelig skal vi alle have lige ret til at være på vandet, og vi skal alle tage hensyn til hinanden, uagtet om det er vores hobby eller deres erhverv.<br>
<br>
Et skal man dog huske: Det er meget frustrerende for skipperen at have en flok af småbåde fisende omkring sig, hans formål er jo at give sine fiskere en oplevelse og gerne den STORE fisk, ergo skal han på en og samme tid holde øje med kortplotter, ekkolod og alle bådene omkring ham, ja turbådene er ikke det store problem, idet deres fart jo er begrænset, det er vi småbåde jo ikke og jeg ved af erfaring at vi nogle gange simpelthen er forsvundet fra deres synsvinkel hvorfor det mange gange har været meget tæt på en kuldsejling, ja det er uforsætligt også sket.<br>
<br>
Jeg kan kun anbefale hvad jeg i sin tid erfarede af min læremester Carsten Gilder, hold jer væk fra turbådene, find jeres egne buler, og kommer der turbåde til, så del med dem, men husk hele tiden at de måske ikke ser i stopper eller sejler ind foran dem.<br>
<br>
Sluttelig må jeg lige bemærke at det ikke kun er turbådene der braser ind i os eller chikanerer os, en del af vores såkaldte fiskekammerater gør jo nøjagtigt det samme, men de er selvfølgelig heller ikke så store og faretruende, så her løses problemet som regel med et ”sorry” et lille nik og et smil og smilet er nu nok det bedste til at løse disse småkonflikter også med turbådene.<br>
<br>
Knæk & Bræk, må alle få stortorsk<br>
<br>
Bjarne<br>