Forny ånd...

• Tonny Soltau
  • Tonny Soltau's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
13 år 9 måneder siden #1056077 af Tonny Soltau
Besvaret af Tonny Soltau på emne Forny ånd...
Jeg er grundlæggende enig med både Nikolaj og Simon :-)

Formålet med indlægget var primært at give et par selvoplevede tips om hvordan man genskaber åndbarhed og brugskomfort, uden f.eks. at ødelægge de tapede sømme. Øget åndbarhed og brugsfomfort giver altså mere lyst til at bruge flydedragten.

Jeg er helt klar over at en traditionel flydedragt ikke er vandtæt eller tilnærmelsesvis så isolerende som en tørdragt. (jeg sejler selv havkajak når jeg ikke er trollingfisker og ved hvor hurtigt vand kommer ind i en "vandtæt" kajakanorak med neoprenlukke i ærmer og hals).

Min væsentlige pointe vedrørende sikkerheden er bare at flydedragten, gerne kombineret med en CO2-vest, er 100 gange bedre end et par traditionelle regn-
overalls.

Når du får hovedet ned under iskoldt havvand foretager du automatisk et refleksbetinget åndedrætsgisp og trækker vand ned i dine luftveje.

Med opdriften fra flydedragten og din CO2 vest bliver du i det mindste liggende i vandoverfladen, uanset om du er ved bevidsthed eller ej. Det er trods alt en forudsætning for at kunne bjærges og genoplives.

En standard flydedragt vejer omkring 10 kilo i våd tilstand, når den skal bjærges sammen med den person der er faldet i vandet. Der til skal lægges yderligere 5-10 kilo gennemvåd ekstravægt for din fleece, skjorte og bukser.

En badestige er således alfa og omega for overhovedet at kunne komme ombord i båden igen. Din kone eller fiskemakker har ikke en chance for at løfte dig indebords uden en badestige, når du vejer over 100 kilo i en våd flydedragt!

I regntøj er det dog slet ikke sikkert at du bliver liggende i vandoverfladen længe nok til at blive fundet og genoplivet!

God fisketur - og pas godt på dig selv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
13 år 9 måneder siden #1056062 af
Besvaret af på emne Forny ånd...
jeg læser indlægget som en vaskeguide, og som sådan tak.

Med hensyn til sikkerhed er der kun " tørdragter" der kan klarer sig i´mod kulden.

har hørt at jagt og fiskemagasinet i nørregade ligger inde med overlevelsesdargter til fordelsagtig pris.( jeg får ikke procenter eller anden godtgørelse ) bare et tip.

mv.
Nicolai

• kaj albrechtsen
  • kaj albrechtsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
13 år 9 måneder siden #1056059 af kaj albrechtsen
Besvaret af kaj albrechtsen på emne Forny ånd...
Det er som det bliver sagt en flydedragt og ikke en overlevelse dragt der er en stor forskæld

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
13 år 9 måneder siden #1056058 af
Besvaret af på emne Forny ånd...
Hej Tonny

Dejligt med et indlæg omkring vedligeholdelsen af den moderne flydedragt.

Men jeg er ikke helt enig med dig omkring dit første afsnit.:

"Der kan ikke herske tvivl om at den moderne flydedagt er en gave til småbådsfiskeren og ikke mindst vore familier, der ved at vi er sikrere på havet end de fritidsfiskere der nu og da findes druknede iført det klassike orange regntøj - og ofte uden redningsvest"

Vi har i vores klub BTK lige haft svømmehals tur med test af vores flydedragter, alle typer som de fleste af os bruger. Og der var ingen som holdt vandet ude, der var mange der blev overrasket.

Så de almindelige flydedragter er lige så sikre (min mening) som de gule regntøj hvis du falder i vandet vinter dage ved 0 grader varmt vand, du har måske nogle flere minutter inden du besvimer. Men du er sikker på at blive fundet med flydedragten på.

Men når vi er i båden er det den bedste påklædning man kan ønske sig:-)

• Tonny Soltau
  • Tonny Soltau's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
13 år 9 måneder siden #1179934 af Tonny Soltau
Forny ånd... blev oprettet af Tonny Soltau
Forny åndbarheden i flydedragten.

Der kan ikke herske tvivl om at den moderne flydedagt er en gave til småbådsfiskeren og ikke mindst vore familier, der ved at vi er sikrere på havet end de fritidsfiskere der nu og da findes druknede iført det klassike orange regntøj - og ofte uden redningsvest.

Ulempen ved flydedragten er dog, at sved, kondens og varme kan gøre det nødvendigt at åbne "svedposen", eller tage den helt af på varme dage.

Uanset om dragten er 1- eller 2-delt, er det min erfaring at åndbarheden og komforten daler i løbet af relativt få måneders havfiskeri i dårligt vejr.

Årsagen skal findes i det faktum at den mikroporøse og åndbare membran i flydedragten, stopper mer eller mindre til.

Populært sagt sker der det, at havvandet gennemvæder dragtens ydre tekstillag og aflejrer saltpartikler i membranens mikroskopiske huller, der er gradvist stopper til når dragten tørrer.

Resultatet er at flydedragten stadig er 100% vandtæt, men åndbarheden er væk!

Uanset om membranmaterialet er Goretex, Dermisax, Silcatex eller hvilket som helst andet produkt, kan det relativt let lade sig gøre at genskabe åndbarheden i dragten, så du ikke fristes til at smide den på en lun dag i marts, hvor vandtemperaturen fortsat er dræbende kold.

Fyld et babybadekar med lunkent vand og hæld 1-2 hættefulde teknisk vaskemiddel i vandet. Mærket på vaskemidlet er ligegyldigt, bare det ikke indeholder de barske enzymer du har i traditionelt vaskemiddel. De ødelægger nemlig de vandtætte tapede sømme der er inden i din flydedragt.

Læg flydedragten i blød en times tid og massér den med hænderne en gang i mellem. Skyl den grundigt i 2 hold vand. Er dragten uden svedabsorberende for kan du overfladebehandle den med et wash-in produkt, der gør dragtens ydertekstil mere vand- og smudsafvisende.

Centrifuger dragten forsigtigt eller hæng den til at dryptøre på badeværelset.
De fleste dragter tåler også tørretumbler på skåneprogram, hvis du har travlt!

Dragter med kraftigt svedabsorberende for imprægneres bedst med tekniske spray-on produkter. Min erfaring er at vandbaserede produkter er rarest at arbejde med indendørs, mens de drivmiddelbaserede produkter er mest effektive!

Jeg håber at du kan bruge ovenstående råd og at de vil få dig til at beholde din "vel-åndende" flydedragt på indtil vandtemperaturen er til badetøj :-)
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.197 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer