Forny åndbarheden i flydedragten.
Der kan ikke herske tvivl om at den moderne flydedagt er en gave til småbådsfiskeren og ikke mindst vore familier, der ved at vi er sikrere på havet end de fritidsfiskere der nu og da findes druknede iført det klassike orange regntøj - og ofte uden redningsvest.
Ulempen ved flydedragten er dog, at sved, kondens og varme kan gøre det nødvendigt at åbne "svedposen", eller tage den helt af på varme dage.
Uanset om dragten er 1- eller 2-delt, er det min erfaring at åndbarheden og komforten daler i løbet af relativt få måneders havfiskeri i dårligt vejr.
Årsagen skal findes i det faktum at den mikroporøse og åndbare membran i flydedragten, stopper mer eller mindre til.
Populært sagt sker der det, at havvandet gennemvæder dragtens ydre tekstillag og aflejrer saltpartikler i membranens mikroskopiske huller, der er gradvist stopper til når dragten tørrer.
Resultatet er at flydedragten stadig er 100% vandtæt, men åndbarheden er væk!
Uanset om membranmaterialet er Goretex, Dermisax, Silcatex eller hvilket som helst andet produkt, kan det relativt let lade sig gøre at genskabe åndbarheden i dragten, så du ikke fristes til at smide den på en lun dag i marts, hvor vandtemperaturen fortsat er dræbende kold.
Fyld et babybadekar med lunkent vand og hæld 1-2 hættefulde teknisk vaskemiddel i vandet. Mærket på vaskemidlet er ligegyldigt, bare det ikke indeholder de barske enzymer du har i traditionelt vaskemiddel. De ødelægger nemlig de vandtætte tapede sømme der er inden i din flydedragt.
Læg flydedragten i blød en times tid og massér den med hænderne en gang i mellem. Skyl den grundigt i 2 hold vand. Er dragten uden svedabsorberende for kan du overfladebehandle den med et wash-in produkt, der gør dragtens ydertekstil mere vand- og smudsafvisende.
Centrifuger dragten forsigtigt eller hæng den til at dryptøre på badeværelset.
De fleste dragter tåler også tørretumbler på skåneprogram, hvis du har travlt!
Dragter med kraftigt svedabsorberende for imprægneres bedst med tekniske spray-on produkter. Min erfaring er at vandbaserede produkter er rarest at arbejde med indendørs, mens de drivmiddelbaserede produkter er mest effektive!
Jeg håber at du kan bruge ovenstående råd og at de vil få dig til at beholde din "vel-åndende" flydedragt på indtil vandtemperaturen er til badetøj