-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Gilleleje-...
Gilleleje-...
-
-
-
Gæst
-
14 år 3 uger siden #1053740
af
@ Jens
Lystfiskeri er en af de absolut mest bæredygtige metoder til fangst af fisk og lystfiskernes fangster af torsk med eller uden rogn udgør på ingen måde nogen trussel mod torskebestanden eller havmiljøet generelt - det er fuldstændig forfejlet overhovedet at drage lystfiskeri ind i debatten.
Trawlfiskeri er destruktivt og trawlfiskeri i gyde- og opvækstområder er ekstremt destruktivt og udgør den i særklasse største trussel mod torskebestanden --- der er intet, som kan retfærdiggøre ulovligt trawlfiskeri i et fredet gyde/opvækstområde og man bør som lystfisker ikke udvise andet end foragt overfor de grådige trawlbanditter, som bevidst er igang med at ødelægge muligheden for, at vi som lystfiskere kan være selvforsynende med torsk til middagsbordet i fremtiden.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 3 uger siden #1053733
af
Selv om jeg kommer fra det nordjyske, så kender jeg godt gilleleje fiskernes lidt alternative holdning til lovgivningen (den gælder ikke for mig). Jeg har det helt fint med at de bliver smidt til kaj, det skulle være gjort for mange år siden. Det har kunne betale sig at have den holdning. Bødernes størrelse har gjort at det kunne betale sig at tage en chance. Herligt vi har fået en minister der tør tage et ansvar og reagere på ulovlighederne.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 3 uger siden #1053730
af
@Jens:
Gaaaaab, skal den gamle traver om bulefiskeri nu også forsvare erhvervsfiskernes lovovertrædelser ?..........
Jeg MAGTER ikke IGEN at skrive alenlangt om dette emne, men søg i forum så er der rigeligt med argumenter til begge sider omkring den sag.
Bulefiskeri ødelægger i hvert fald ikke biotopen for de dyr som lever der...
Lad os holde os til emnet som er ULOVLIGT fiskeri i kattegat,- og det er IKKE ok.
Tyskerne ville ganske rigtigt ikke være med i forliget, men skal vi bevare en torskebestand må vi starte et sted. Ikke bare handle ud fra laveste fællesnævner og "fiske ligeså meget som naboen agter".
Forhåbentligt vil der med tiden blive presset en politisk løsning igennem i forhold til de tyske fiskere, men situationen bliver da ikke bedre for torskebestanden af at vi sender yderligere 20 kuttere derud ???
Det er i mine øjne smukt at disse fiskere får som fortjent og det handler ikke om had, men derimod om retsfølelse.
Danske lystfiskeres retsfølelse bliver naturligvis krænket når nogen pirater, med erhvervsnumre i stedet for det sædvanlige flag, gør som det passer dem i kattegat upåagtet gældende lovgivning på området.
Endnu værre er det at høre/læse hvordan de fortæller om et kattegat med så mange torsk som aldrig før, samtidig med at de fisk de lander kun lige holder mindstemålet. De er godt igang med at save den gren over de selv sidder på. Desværre ryger vi andre med ned når den knækker...
Mit gæt er at du kommer fra vestkysten og derfor har en eller anden form for sympati med erhvervet. Hvis du oplevede det der foregår omkring erhvervsfiskeri i det nordlige sjælland, tvivler jeg på du vil opretholde dit standpunkt.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 4 uger siden #1053729
af
Det er således at de forbudte områder i Kattegat er et resultat ef et frivilligt politisk forlig/kompromis imellem Danmark og Sverige. Da tyskerne bl.a. ikke er en del af forliget har dansk fiskerikontrol ingen myndighed ovefor tysk fiskeri i området.
Kære Steen et total forbud af trawlfiskeri i danmark er da et alternativt forslag, som jeg langt fra er enig i.
Må stille spørgsmålstegn ved om vi som småbådsfisker kan komme med sådan forslag. Når vi sommer og vinter tager på bulefiskeri. Hvad er det nu lige vi laver der?? Jo vi kaster pirke ned i hovedet på fuldfede torsk med maven fuld af rogn. Hvor mange millioner torske æg tror du der ødelægges årligt ved det fiskeri, uanset konsekvens for torske bestand - er det så morals korrekt??
Det mener jeg ikke, hvilket er grunden til at jeg ikke tager på bulefiskeri.
vi ses på vandet.
-
-
-
Gæst
-
14 år 4 uger siden #1053728
af
Det største Problem i Kattegat er sådan set ikke det målrettede torskefiskeri, men derimod, at der i vid udstrækning benyttes en fiskemetode, som er enormt destruktiv og ikke på nogen måde er bæredygtig nemlig trawlfiskeri,, og hvor specielt trawlfiskeriet efter jomfruhummer er en af de helt store skurke...
- Havbunden ødelægges, gydepladser for bl.a. torsk ødelægges, opvækstpladser for bl.a. torsk ødelægges samt meget væsentligt, så er der et enormt udsmid/discard af konsumfisk heriblandt en betydelig andel af torsk.
- At nogen på et site for småbåds-lystfiskere, hvor alle kun kan være interessede i sunde fiskebestande og et bæredygtigt fiskeri i bl.a. Kattegat overhovedet kan finde på at stille spørgsmålstegn ved det "had" mod visse dele af erhvervsfiskeriet, som ofte kommer til udtryk her på sitet - det kan man sgu godt nok ikke have andet end hovedrysten tilovers for.
@jens lundgaard -- problemet er en flok griske erhvervsfiskere, som pisser på fællesskabet ved at benytte destruktive og ikke bæredygtige metoder - løsningen er at ved næste valg at stemme på et politisk parti, som går ind for mere bæredygtighed i vores omgang med naturen og i særdeleshed i erhvervsfiskeriet, så trawlfiskeri i danske farvande snarest kan blive gjort ulovligt på havdybder lavere end 100 meter.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 4 uger siden #1053725
af
Hej Jens
Hvor kan man se dokumentation for, at tyskerne må fiske i de fredede områder?. Jeg så på tidspunkt et indlæg et eller andet sted, hvor en erhvervs fisker kom med samme påstand.
Men i bund og grund skal gældende dansk lov følges, uanset om det er ulogisk eller ej. Så fint for mig, at ham fiskeren fik en på sinkadusen denne gang. Hvis jeg selv vælger at fiske ude lovpligtigt dansk fiskekort, så er jeg jo også implicit parat til at tage bøden der måtte komme.
mvh
Brian
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Gilleleje-...
Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder