Jeg var p?...

Mere
14 år 3 måneder siden #1051483 af Poul Kongsfelt
Besvaret af Poul Kongsfelt på emne Jeg var p?...
Jeg er ny ud i dette fiskeri. Er der nogen der vil lække lidt, hvor i Øresund der fiskes bedst efter disse herlige sommertorsk?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 3 måneder siden #1051473 af
Besvaret af på emne Jeg var p?...
Hej Filip - tak for et godt indput. Jans billed er stadig en god lære om at starte sit fiskeri FØR man driver ind over bulen - og ikke når man har bulen midt i eccolodet. Du høre jo absolut til eliten inden for den slags fiskeri, og det er ikke så tit at hårde drenge som dig giver fif fra sig.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 3 måneder siden #1051462 af
Hej Bjarne

Jeg bliver nødt til at korrigere dig lidt her, du kan som regel ikke bruge sådan et billed til særligt meget, for de fleste gange når man bulefisker så gælder det om at kunne sejle båden rigtigt i forhold til strøm vind og hvor og hvordan fiskene står på bunden. og mange gange skal du faktisk køre pirkene ned langt efter bulen eller ligefrem snyde dig lidt til at køre dem ned før bulen, og det er her fårene bliver skilt for bukken, og det allervigtigste så gælder det om at sejle den rigtige kurs i forhold til fiskene og hvilken ved de svømmer, når de bliver skræmt. Så jeg vil bare sige til jer alle derude at det eneste det handler om er erfaring og MANGE MANGE MANGE timer på vandet, for at lære at bulefiske. Og noget andet er at der er kæmpe forskel på at gøre det om sommeren på 25m vand også gøre det samme om vinteren på 35-40m vand. Men ellers et rigtig flot billed af en fin sommerbule.

Venlig hilsen

Filip Faurholm

"SALTY"

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 3 måneder siden #1051447 af
Se godt på dette billed - for det er et studie i hvordan man fanger torsk på 6-8 op til 10 kilo på hver tur.
Ude til venstre er der en svagt stiplet linje - det er Jans fiskeline der racer mod bunden. Billedet viser at han sejler rundt i søgen efter store torskebuler, når han finder een - bakker han båden præcist så langt at det passer med at hans båd driver tilbage og væk fra torskestimen, at hans torskepirk starter sit fiskeri i starten på fiskestimem.
Det må max. tage 10-12 sekunder at nå de 27 meter som der er der. Jan fisker så hans pirk rammer bunden Inden fiskestimen og ca. midt i stimer en der fast fisk. For der hvor man ser hans line som en tyk streg på tværs i vandet (midt i stimen) er når torsken forsøger at slippe væk - og på den måde trækker linen luftbubler.
Til alle jer der ofte undre jer over hvorfor de skrappe drenge fanger alle de store fisk og kun alle de små, så er Jans billed et godt studie i hvordan man gør den slags.

Godt gået Jan - du er haj til den slags. Og tak for et godt billed som klart viser hvordan det skal gøres..

team PoPeye

• Jan Schmidt
  • Jan Schmidt's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
Mere
14 år 3 måneder siden #1051443 af Jan Schmidt
Besvaret af Jan Schmidt på emne Jeg var p?...
Hej Michael
Den sorte streg nede fra bunden og op til overfladen er selvfølgelig en fisk jeg hiver ud af torskebulen.
Du ved da godt, at når pirken går ned starter stregen oppe fra venstre og går mod højre ned til bunden -)

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 3 måneder siden #1051432 af
flotte fisk, men syntes du er lidt sent på den på billed :-)

Tid til at oprette siden: 0.212 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer