Her kommer en af de lange forklaringer
Pt er fiskeriet lidt specielt, laksene går meget sammen og har hugperioder. DVS at sejler du væk fra andre for at finde dine egne laks, så er du ofte langt væk fra dem når hugperioden kommer - og du kommer hjem med en nulbon. Jeg er jo mest til at finde mine egne laks - men må konstatere at jeg også må ind i "karusellen" hvis der skal fisk med hjem.
Der er både der fisker ca 2,7 knob gennem vandet - med store blink, og der er både der fisker 2,3 med et mere klassisk "simris" setup. Jeg fortrækker de store blink og den høje fart - for jeg mener at det øger andelen af +10 laks.
Men man skal være parat til at skifte flere gange om dagen - hvis feks downriggeren giver mange fisk mellem feks 50 og 70 fod.
Du skal sejle til 40 meter kurven, ca 22 mil fra havn - du kan sejle syd for traffikken og fiske skrænterne mellem 30 og 40 meter vand.
Du skal finde strømskel, her omkring er laksene. og af en eller anden uforklarlig grund - så er områder langs søkablerne "Hotte"
Grønne/gule blink, guld og kobber baggrund og køgedræber. er sikre farver!
Der er strøm i vandet - og derfor er der også en retning som giver flere fisk denne dag - den sejlretning skal du finde ret hurtigt. Derfor er en start på dagen med et langt lige træk på 8 sømil - skrup hamrende forkert - (men vælges nogle gange pga vind og bølger). Vælg et område og sejl det tyndt - N.S,Ø og west.
Der er dage hvor man kommer ud og får medicinen serveret på et sølvfad, kan man omsætte det - så er man en af dem der fange mange fisk!
Vi har alle et handicap når sæsonen starter, men dem med de fleste ture bliver mere sikre i deres valg.
Og her kommer så diskussionen om hvor konkret information om fiskeriet pt der skal gives ud til alle. Der skal jo også findes nye pladser der duer.
Stoler du på dit setup, så alle stænger fisker 112% - så skal laksen nok deltage - for et er sikkert - den er slet ikke så klog som nogle gerne vil gøre den til!
Det var så nok information til de næste 2 sæsoner