Hej. Jeg g...

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 6 måneder siden #1048832 af
Besvaret af på emne Hej. Jeg g...
Hej Jonas, tak for sidst!! og et klart ( og syntes jeg) svar fra XXX. Mvh Thor

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 6 måneder siden #1048821 af
Hej alle
Jeg klipper lige den her mail ind, agående planerboard, den er fra marts i år. Svaret er fra en jurist i fiskeridirektoratet, som også er specielkonsulent i det rekreative fiskeri.

Hej XXXXX

Jeg har efterhånden fået en del spørgsmål fra Trollingfiskere, både fra Bornholm og fra resten af landet. Et af spørgsmålene går på hvad der er tilladt i forhold til, at fiske med planerboard udstyr. Trollingfiskerne er klar over, at det selvfølgelig er forbudt i Danmark ifølge rekreativbekendtgørelsen, men hvor langt rækker rekreativbekendtgørelsen?

Efterhånden er Trollingbådene så godt og sikkert udstyret, at mange sejler meget langt til havs. Mange gange over 30 SM. Derfor er de interesseret i, at vide om rekreativbekendtgørelsen gælder indtil den Danske 12 SM-grænse, eller om den gælder ud til andet lands territoriel farvand. (Tysk, Svensk, Polsk)

Et andet spørgsmål går på om der er udsigt til, at der kommer ændringer på den regel angående planerboardfiskeri i Danmark. I forvejen er denne type udstyr tilladt i både Sverige, polen og i Tyskland. Altså vores nabolande i Østersøen. (EU-farvand)

Som reglerne er nu, er det tilladt, at montere spilende redskaber direkte på sin fiskeline (sideplanere) og derved spile sine agn på samme måde som med planerboard. Det kan lade sig gøre, men er alt andet lige, noget mere besværligt end med planerboard. Og det siges også, at glæden ved, at fighte fisken ikke er så stor når denne sideplaner sidder på fiskelinen. Men det er altså muligt, at fiske med lige så mange sideplanere på hver side af båden, som man kan montere stænger til et planerboard. Hvis man er rigtig dygtig.

De trollingfiskere jeg har talt med er ikke interesseret i, at få lovliggjort planerboardfiskeri i alle Danske farvande. Det ville efter min overbevisning heller ikke kunne lade sig gøre i de kystnære områder, hvor der bestemt også er mange andre brugere af havet.

Det ville være glædeligt, hvis jeg kunne give et svar videre i nærmeste fremtid.

Hilsen Jonas Jensen

Hej Jonas

Med hensyn til det første:

I henhold til § 3 i fiskeriloven er saltvand defineret som dansk fiskeriterritorium, dvs. som udgangspunkt 200 sømil. Men da andre landes territorial farvande ligger inden for denne grænse, betyder det, at f.eks. trolling-reglerne gælder ud til et andet lands territorial farvand.

Vedrørende planerboard-fiskeri:

Der er ikke p.t. planer om at ændre reglen om forbud mod planerboardfiskeri. Spørgsmålet rejses fra tid til anden.

Fortsat god arbejdslyst. Vi ses.

Med venlig hilsen

XXXXX
Specialkonsulent/Fiskerikontoret

• Jens Grizzly Gøth
  • Jens Grizzly Gøth's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Mere
14 år 6 måneder siden #1048815 af Jens Grizzly Gøth
Besvaret af Jens Grizzly Gøth på emne Hej. Jeg g...
Hvis man fisker fra Klintholm og sejler 12 sømil ud er det ikke ulovligt at fiske med planerboard og rigtigt Claus det er bare så fedt at bruge dette burde snart inspirere til at få gjort noget ved det forbud. Vi er det eneste land i Østersøen hvor det er forbudt.

• john rasmussen
  • john rasmussen's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
14 år 6 måneder siden #1048756 af john rasmussen
Besvaret af john rasmussen på emne Hej. Jeg g...
Hej Claus.
Jeg tror du træf valget for mig, det må blive planerboard masten, så nu må jeg ud af røret, da jeg har tænkt mig at købe i USA, hvis jeg ikke kan nå det, så
må det blive Great White sideplaner.

Mvh.og tak John.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 6 måneder siden #1048754 af
Skal også til Stockholm, og der er klart et planner mast sted. Har man råd så er det det man vælger :-)
Men et er at vi deler nogle rettigheder med svenskerne, i Øresund. Har prøvet at skrive til fiskeriverket, ang havørredfrednings tiderne og 4 sømils grænserne. har aldrig faet et klart svar på reglerne med udgang fra dansk havn. Men umiddelbart kunne jeg fiske frit i øresund, når jeg kom fra danmark - efter danske regler - og derfor skal du nok ikke forvente plannermast fiskeri ved Barsebäck.

Anderledes er det ved Rügen, hvor det er rent tysk farvand. Her er der så bare alt det om antal stænger og andre regler... .-)

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
14 år 6 måneder siden #1048753 af
Skal også til Stockholm, og der er klart et planner mast sted. Har man råd så er det det man vælger :-)
Men et er at vi deler nogle rettigheder med svenskerne, i Øresund. Har prøvet at skrive til fiskeriverket, ang havørredfrednings tiderne og 4 sømils grænserne. har aldrig faet et klart svar på reglerne med udgang fra dansk havn. Men umiddelbart kunne jeg fiske frit i øresund, når jeg kom fra danmark - efter danske regler - og derfor skal du nok ikke forvente plannermast fiskeri ved Barsebäck.

Anderledes er det ved Rügen, hvor det er rent tysk farvand. Her er der så bare alt det om antal stænger og andre regler... .-)

Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer