Som nogen måske kan huske begyndte jeg en dialog med Solrød kommune om et slæbested. Det har været en lidt lang proces, men politik tager jo tid. Resultatet er at emnet er på dagsorden - men som det vil fremgå nedenfor er det "op ad bakke" i Solrød Kommune. Men jeg gjorde da et forsøg!
Kære Frits Jensen
Tak for dine mails, som jeg har læst med interesse – og som jeg desværre først nu får givet dig en skriftlig tilbagemelding på.
Dine forslag om ”Etablering af slæbested for små-både i Solrød Kommune” samt ”Hvordan udnytter vi aktivt, at Solrød Kommune har en flere kilometer lang kystline” vil begge indgå i det kommende arbejde med udarbejdelse af Planstrategi 2011. Dine forslag vil indgå under tema 1: Vand og Land.
På mandag behandler Økonomi-, teknik- og miljøudvalget tids- og procesplanen samt udvælgelse af temaer for Planstrategi 2011 og Den Grønne Dagsorden. Det er forventningen, at byrådet kan vedtage en planstrategi i foråret 2011 – se linket til dagsordenen (pkt. 106)
solroed.instant.cohaesio.net/
På baggrund af din første henvendelse med forslag om Slæbested, så har jeg fået nedenstående redegørelse fra Teknisk Administration, som du får til orientering:
”I de forudgående kommuneplaner for Solrød kommune – kommuneplan 1988-2000 - har muligheden for en ophaleplads ved Østre Strandvej været indarbejdet i rammebestemmelserne med følgende ordlyd:
”Der åbnes mulighed for placering af en bådebro og ophaleplads for mindre både og joller ud for det kommunale grønne område ved Østre Strandvej under forudsætning af tilladelse fra Hovedstadsråd, fredningsmyndighederne og Ministeriet for offentlige arbejder.”.
(I dag er Miljøcenter Roskilde myndighed i strandbeskyttelsesområdet.)
I forbindelse med vedtagelse af ”Handleplan for Stranden” i 2001 besluttede Byrådet, at muligheden for bådebro og ophaleplads skulle udgå af kommuneplanen, som følge af de indsigelser der havde været imod anlægget under høringen af handleplanen. Den nugældende kommuneplan 2009-2021 indeholder således ikke mulighed for placering af anlægget.
Såfremt der er politisk ønske om igen at indarbejde emnet i kommuneplanen, skal det i forbindelse med den kommende kommuneplanrevision vurderes, om anlægget rent fysisk kan indpasses ved Østre Strandvej, blandt andet set i relation til tilkørselsmuligheder, parkering mm. Planstrategien for den kommende kommuneplanrevision kommer til debat i løbet af 2011 og skal være vedtaget inden udgangen af 2011.
Velegnet lokalisering mangler.
Mht. strandarealerne ved Østre Strandvej skal det bemærkes, at der i forvejen er badebro, kiosk mv. og der er mange badegæster om sommeren og dermed behov for parkeringspladser til dette formål.
Umiddelbart kan der heller ikke peges på andre steder langs kysten, hvor der er tilfredsstillende tilkørsels- og parkeringsforhold til formålet.”.
Jeg ser frem til det kommende arbejde med Planstrategi 2011 og Grøn Dagsorden.
Venlig hilsen
Niels Hörup
Borgmester
Solrød Kommune, Solrød Center 1
2680 Solrød Strand