Et tema ti...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #1045332 af
Besvaret af på emne Et tema ti...
Spændende tanke. Men der er jo nok stor forskel på hvilke arter der vil kunne mærke en "optur" medmindre erhvervet får samme krav. Jeg tror stadig at den smule fisk vi (stangfiskere) fanger på verdensplan er så lille, at det (desværre) ikke kan flytte på biomassen, uanset hvad vi gør..Men det kunne være skægt om man lavede et forsøg med den regel i stedet for...:-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #1045311 af
Lige lidt fakta til Nikolaj''s bemærkning omkring forplantning.

Når vi snakker om de store fisk er det utroligt så mange æg er går tabt hvis en stor hunfisk ikke sættes ud igen, f.eks. ligger:

Greasy Grouper 340 millioner æg

Klumpfisken 300 millioner æg

Sort Marlin 226 millioner æg

sammenholdt med vore hjemlige Torsk der kun ligger ca. 9 millioner æg er det jo tankevækkende at der stadig er bl.a. så mange Grouper og Marlin i verdenshavene, men det beror nok på at de ikke er på Toplisten over spisefisk.

mvh

• Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #1045307 af
En interessant tanke, som kan være vejen frem.
Man kan sige at den er blevet aktuel, fordi vores bestande i almindelighed er fisket så groft ned af erhvervsfiskerne. Har man en stor og sund bestand, vil der altid være rigeligt med store gydefisk i blandt dem.
Et par pointer mere ved at spare de store gydefisk er, at de lægger langt flere æg pr kg fisk samt ofte vælger et bedre tidspunkt/bedre forhold at gyde under.

Tror ikke det skal være lovgivet, men det er da helt klart fornuftigt hvis det blev sædvane hos mange lystfiskere. Dog uden at vi får skabt en flok "hellige".

• Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #1177868 af
Et tema ti... blev oprettet af
Et tema til debat. Jeg så en udsendelse om biggame fiskeri på NG i går. Amerikanerne har øjensynligt en kultur hvor de vælger at sætte store fisk ud igen. Filosofien er at store fisk har bevist at de er gode overlevere og gode moderfisk for kommende generationer - gode gener. De høster dog gerne mindre fisk og hanner, da hannerne da antallet heraf øjensynligt ikke har stor betydning for forplantningen.Selv har jeg det sådan, at jeg ofte releaser en HØ på 50-55 cm, især hvis det er fisk to tre eller mere - med ønsket om at træffe den igen når den blir større. Men får jeg en af de gode fisk på 4-5 og op kg blir de sgu gokket og stolt vist frem hjemme - og spist. Men egentlig er fisk på 2 kg bedre spisefisk. Nu til debatten - vil det være en idé at have såvel et minimums som et MAKSIMUMS mål på fisk? Kunne gælde for alle vores populære arter - med undtagelse af sild og hornfisk :-). Ville vi få flere vildtklækkede havørreder, laks og flade ud af det? Hvad synes du?

Frits - her med en der måske skulle have været genudsat?
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.139 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer