-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
hej jeg vi...
hej jeg vi...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 11 måneder siden #1044092
af
Hejsa.
En håndholdt VHF radio er bedre end ingen radio - men en stationær 12/24 volt VHF radio fast installeret i en båd, er endnu bedre! En stationær VHF i hjemmet er det ultimative, fx en ICOM 7700 til 46.000 kr. sparker røv med dets op til 50/200/500 (PA trin) watt sendeelement, men det var nok ikke det du tænkte på!
Hvis du har mulighed for det, så vælg en fast installation i din båd. Den både sender og modtager bedre (læs længere), og med adgang til permanent 12 volt fra din bådmotor/batteri, så løber din radio ikke tør for strøm. Det kan en håndhold godt gøre!
En fast sender med op til 25 watt, og en håndhold påstår de sender med 5 watt. Det vil jeg dog godt sætte et stort spørgsmål tegn ved, idet de batterier der findes i en håndholdt, ikke kan give strøm nok til 5 watt. Men 1 watt kan der godt sendes med.
Så med en stationær VHF kan du sende længere pga. mere effekt, og du kan også modtage bedre, pga. en længere og bedre antenne.
Hvis du er bange for, at din VHF skal blive stjålet fra din båd, så findes der installationskit til både, hvor du med et snuptag kan tage din radio ud, uden at skulle pille kabler eller andet af den først! Skide smart Egon!
Priserne for en håndholdt og stationær 12/24 volt radio er næsten det samme. For 1.400 kr. får du en god radio. Det er nu dit valg!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 11 måneder siden #1044089
af
jeg var heldig at vinde en håndholdt vhf for nogle år siden. Den er på 5 Watt og virker upårklageligt men mand skal ikke regne med at den kan sende mere end 1- 1.5 mil . Lyngby radio skal nok høre dig men det kan knibe for andre småbåde.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 11 måneder siden #1044084
af
Hej Peter
Hvis du har muligheden så begge dele, valgte selv begge i tilfælde af strømsvigt olig. men ellers så start med stationær først den har lang længere rækkevide. God fornøjelse
Hilsen
Bo
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
Allan Nielsen
-
-
-
Platinum Member
-
Mindre
Mere
-
-
Modtagne Tak: 1
-
-
14 år 11 måneder siden #1044080
af Allan Nielsen
Hej Peter
Prøv at søge på emnet under forum, det har været oppe en del gange herinde.
Mvh. Allan (Simone)
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
14 år 11 måneder siden #1177653
af
hej jeg ville høre om der er nogle af jer der har en håndholdt vhf radio,er de være og købe (tænker lidt på sende styrken)eller skal man købe en stationær radio
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
hej jeg vi...
Tid til at oprette siden: 0.177 sekunder