hejsa.. je...

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043258 af
Besvaret af på emne hejsa.. je...
Dette er denne løsning jeg bruger når jeg fisker med flue, 2 agn på samme stang, fisker med den som tyven efter båden. wobleren gør at den trækker ned hele tiden og på den måde kan de ikke fange hinanden, fisken har nu to agn at vælge, brug en wobler der har en hidsig gang og kan tåle nået fart, bruger selv den der hedder x-rap de store kan tage fart op til 10 knob og trækker ca. 20 fod ned, de små på 1-8 cm. Kan godt holde en fart på 3 knob og trækker ca.1,5-2 meter ned.
Vil lige sige at reglerne her Danmark er at den kun må bruges som tyven.
undskyld tegningen ikke er for god.
Kan læses her.
§ 18. Lystfiskeri fra båd drevet ved motorkraft eller fra kyst, hvor redskabets line spiles ud til siden med skovle, paravaner eller lignende, herunder oter, er ikke tilladt.

Stk. 2. Uanset forbudet i stk. 1 er det tilladt, uden for 100 meter fra lavvandslinien og uden for de i § 19, stk. 1, nævnte områder, direkte på fiskelinen at montere og ved fiskeriet at anvende indretninger, som er egnet til at spile redskabet. På liner, der er spilet som anført, må alene anvendes 1 endeagn (blink, spinner, wobler, flue eller lignende).
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043256 af
min ide er nu ikke at fiske fluen som ophænger, men som primær agn, måske evt med en rejeflue som ophænger...
www.wigglefin.com/

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043255 af
Jeg fisker altid med ophænger på kysten fra oktober til april. I perioder tager minimum halvdelen af ørrederne fluen.

Ophænger tip:

Man tager en meter nylon line i forholdsvis kraftig tykkelse (jeg bruger 0.33 på kyst), binder de to ender sammen så man nu har en sammenbundet line.
Så klipper man så man har en lang ende, og en ca 20 til 30 centimer kortere kort ende.
Hovedlinen bindes fast på den side af knuden der tilhører den lange ende. I den lange ende monteres hægtesvirvel/blinklås hvori agnen sættes. I den korte line ende bindes den vaglte flue.
Hokus pokus: når fisken hugger fluen trækkes denne agter mens blinket trækkes helt op til hovedlinen.
Fordelen på kysten er at blinket dermed ikke hænger og slasker efter fisken men er foran og dermed ikke sætter sig i tang m.v.
Fisker du med fletline som hovedline skal du tørne den to gange rundt nylon snøren inden knuden bindes for ellers kan fletline "skære" nylon linen over.

Husk at bruge ophænger fluer med forholdsvis kort hale, da du ellers kan komme ud for at fisken blot tygger i fjerene og ikke kroges.

Kan muligvis også bruges ved trolling, jeg har dog ikke forsøgt endnu.
Vedhæftede billede af en kanp 4 kilos ophængerglad kystørred fra en kold februardag.

Knæk og bræk :-)
Bilag:

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043254 af
På den amerikanske vestkyst fanger de masser af laks mv. på fluer og
blæksprutter, så det kan da klart lade sig gøre.. Monteret efter en lille flasher eller dodger, som kan overføre lidt liv til fluen, og så må det køre..
Jeg har monteret et par af de små flasher på 4 tommer med sprutter og fluer, de er dog ikke blevet afprøvet i praksis endnu... Kommer tid, kommer råd... K&B Elverhøj

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043251 af
Selfølgelig virker det - Jeg var for nogle år tilbage på bugten sammen med Jan Svenstrup og sidst på dagen tog han sin spinnestang og kastede ud bag båden. Stangen var monteret med sølvpil og ophængerflue og kort efter havde en målsørred nappet den lille ophængerflue.

• john rasmussen
  • john rasmussen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1043250 af john rasmussen
Besvaret af john rasmussen på emne hejsa.. je...
Hej Thomas.
Der har du fat i noget. Jeg har selv overvejet det, og det fordi
at for mange år siden fiskede jeg med min far. og vi trollingfiskede
godt nok ikke, men vi fiskede fra land eller båd, og det var med blink
og ophångerflue, når vi fangede eks. ørred, makrel, så var det på op-
hængeren, (fluen) i 90% af gangene. Men det virker ligesom trolling
ikke lige er den måde man gør det på. Men bare klø på jeg tror på den.
Mvh. John

Tid til at oprette siden: 0.228 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer