Forsat- ?...

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043276 af
Besvaret af på emne Forsat- ?...
Så Claus pointere er statsmidlerne da heldigvis andet end "fedtfinner"(som jeg er ligeglad med :-)). Hvarrer, Gedder og projekter omkring ål er jo også tilgodeset...Men det der i mine øjne virker helt hen i vejret, er den manglende beskyttelse af de "etablerede" fisk efterfølgende. Se bare Stege Nor....:-( En ting er udsætning, en anden er fortsat beskyttelse af arten. Men er der nogen der ved hvilke midler der bruges til at forske i f.eks. selektivt torskefiskeri..?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• jan veiby
  • jan veiby's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1043271 af jan veiby
Besvaret af jan veiby på emne Forsat- ?...
Man må tage hatten af for de folk, og ikke mindst småbådsfiskere der ser muligheder og resurser i den situation vi står i nu.
Da jeg i 70erne begyndte at kystfiske på Nordkysten, drømte vi også om, at de gamle garnfiskere, som satte deres garn ved åen, snart træk sig på grund af alderdom - de må snart være meget gamle, for garne står der stadig....
Jeg syntes det er opløftende at læse, at der er nogle som har glæde af hvarbestanden i sundet, som kunne stamme fra vores "kortkroner".
Jeg er ikke i tvivel om, at der findes hvarre i sundet, men når man kigger på "fangster" og den samlede fiskepresses andmeldte hvarre fra øresund - for ikke at sige hvarre over to kilo, så må denne fornøjelse dog tilhøre en meget lille og hemmelighedsfuld gruppe småbådsfiskere...
Har tænkt lidt på, om man i stedet skulle blive sponser af fiskeplejen på den svenske side af Sundet, og så støtte pleje ørred bestanden i nogle af de åer der findes hensidan.
Hvis jeg så en dag møder en småbådbåd, på en øresunds rampe, med en hvarre på et par kilo, så giver det måske også lidt inspiration til forsat at betale statskortet - smiler.

God vind Jan

Mere
15 år 1 uge siden #1043239 af Tore Svendsen
Besvaret af Tore Svendsen på emne Forsat- ?...
Hej
En spændende diskussion, hvor jeg dog må tilslutte mig Dennis synspunkter. I forbindelse med fiskeriet i Øresund og Køge Bugt er det nok at forsimple det lidt at sige at grunden til at de er gået ned er alene pga. af manglende kystudsætningerne. De fisk der fanges i Øresund og Køge Bugt stammer sandsynligvis fra en hel række andre lokaliteter, såsom de svenske åer - og måske også fra nogle jyske åer. Der er ikke lavet mange studier af det, men ældre mærkningsforsøg fra Simested og og Karup Å har faktisk vist at en del af disse fisk svømmer igennem Øresund. Samtidig er de store fisk der fanges b.la. ved Barsebäch hvert år helt sikkert på vej mod vandløb hvor de skal op i løbet af sommeren/efteråret (og der er ikke sjællandske vandløb med så mange store fisk). Endeligt så bliver der samtidig sat mange flere fisk ud i en række sjællandske vandløb end de kan bære og en række åer/kanaler får rigtig mange fisk uden at det nogensinde kommer reproduktion ud af det (St. Vejle Å, Lammefjordskanalen mv.) og så vidt jeg ved kan man godt få lov til at sponsere endnu flere fisk, hvis de blot bliver udsat som smolt, og dermed ikke forstyrrer de naturlige yngel - så vi må bare hoste op:0)
Mvh
Tore

Mere
15 år 1 uge siden #1043228 af sven svensson
Besvaret af sven svensson på emne Forsat- ?...
hej med jer
Det er da dejligt at der er kommet en bestand af hvarrer i sundet som Claus skriver, så har afgiften da gjordt lidt gavn. Men at man skal vente til folk stiller træskoene for at tingene ska blive bedre må være humoristisk ment(griner)jeg har selv nået en alder hvor jeg ikke har tid til at vente og hvor det var nok at dørge med 2 stænger og alligevel kunne have fisk og ørred med hjem på hveranden tur,derfor mit forslag tidligere med drop af ørreder. lystbådehavne er et godt sted hvor fiskene kan gemme sig indtil de er klar til at stikke ud på det åbne hav.

Hvis der er så mange idealistiske naturgenoprettere så kan jeg ikke forstå der ikke er nogle der har foreslået at slippe mølleåen fri så ørreder kunne gå op i den det ville være noget der battede for fiskeriet i københavnsområdet, hvorfor skal de opstemninger ligge der som et monument for tidligere tiders forurening og slavetilværelse.

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 uge siden #1043226 af
Besvaret af på emne Forsat- ?...
Hej Jan
På Sjælland kan vi også fiske Hvar for fisketegnsmidler. Ål og ørreder har du jo selv nævnt.
Da fisketegnet kom blev det jo ligsom en udligningsordning for natur genopretning - i modsætning til de tidligere udsætningsforeninger. Selv med natur genopretning i 112% succes - kommer der jo aldrig samme mængde fisk (ørred) til sjælland som der var i udsætningsforeningernes tid! Men der er bedre tider på vej... Fritidsfisker skaren er på vej på pension - der kommer meget få nye unge garnfiskere til faget. Om ca 10 år regner man ålen som udryddet - hvilket naturligt må betyde ringere interresse for fritidsfiskeri og derfor meget færre garn og ruser.
alt godt kommer til dem som venter :-)
I mellemtiden så kan vi fiske i køgebugt - hvor der stadig er mange fisk (men ikke så store som tidligere) Så kan vi håbe at bornholmerne får ordentligt gang i lakseudsætninger igen.
Jeg tror dog ikke at det kan svare sig at vente på at fisketegnet indhenter det meget høje niveau på sjælland, sat af udsætnigsforeningerne i 80''erne. Mængden af fisk vil derfor aldrig blive tilpasset mængden af fiskere.

• jan veiby
  • jan veiby's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 1 uge siden #1043216 af jan veiby
Besvaret af jan veiby på emne Forsat- ?...
Hej igen

Jeg syntes jo, at det er spændende at diskutere dette emne Dennis, og selvfølgelig også selv om jeg ikke er enig med dig.
Jeg fisker selv her i Nordøstsjælland, og som dig, efter mange andre arter en de ørreder - heldigvis.
Kan du nævne nogle andre arter af fisk, som jeg kan fiske med her i Nordøstsjælland, hvor fiskekortet betaler.
Det er jo i øvrigt meget sjov, at der stadig sættes, for tusinder kroner åleyngel ud. Denne åleyngel er rent praktisk stjålet i andre landes vandsystemer og så transporteret til Danmark for så at sættes ud her. ( Åleyngel produkseres stadig ikke i fangenskab). For mig en rimelig unaturlige måde at flytte fisk rund mellem landene på. I denne sammenhæng er det for mig lidt tankevækkende, at der skal være så meget ballade, når vi vil vedligeholde ørred udsætningerne som tidligere - når man så samtidigt fra biologisk side kan forvare at stjæle yngel i andre lande, kun for at kunne rusefiske ål i Danmark. Så jo vores ”kortkroner” går til andet sjov end ørreder.
I øvrigt ville jeg gerne betale 500 kroner, eller mere, hvis jeg kunne se at det gavnede mit fiskeri - jeg betaler en tusse bare for at få båden i vandet i Rungsted – smiler

Jan

Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer