Hej/ Hjæl...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 8 måneder siden #1001542 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hej/ Hjæl...
Velbekomme! Jeg ved, at det er en ordentlig smøre, især når du bad om et konkret råd. Sagen er bare, at det er svært, grænsende til umuligt, at give et præcist råd.<br>
<br>
Hvis du fortæller om <br>
-din nuværende propels funktion, <br>
-hvilke omdrejninger du når ved fuld gas og <br>
-om du har konstateret nogen problemer, som du søger en løsning på<br>
<br>
kan vi nok komme det lidt nærmere. <br>
<br>
Det er også vigtigt, at du ved hvor mange penge du har til rådighed. Propeller findes i stort set alle prisklasser...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 8 måneder siden #1001529 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hej/ Hjæl...
Tak får hjælpen søren. <br>
M.V.H. jesper

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 8 måneder siden #1001526 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hej/ Hjæl...
"Grundregler for at vælge propel"<br>
<br>
Dette er en generel vejledning, ikke en garanteret metode til perfekt propelvalg, da opsætninger er forskellige.<br>
<br>
Der er 3 grundlæægende forhold, som indgår ved valg af propel:<br>
#1 Motorproducentens anbefalede max. omdrejninger ved fuld gas.<br>
#2 Bådens primære anvendelse.<br>
#3 Det beløb, man har til rådighed<br>
<br>
Propeller fremstilles af flere forskellige materialer. De mest almindelige er:<br>
#1 Aluminum.<br>
#2 Composit/kunststof.<br>
#3 Rustfrit stål.<br>
<br>
Mest populære er aluminumpropeller, og her er nogle af fordelene ved dette materiale:<br>
#1 Størst udvalg af størrelser.<br>
#2 Anskaffelsespris og mulighed for reparation og/eller forandring.<br>
#3 Holdbar og alligevel ret eftergivende ved kontakt med hårde ting (grundstødning), fordi bladene som regel bøjer eller brækker før end alvorlig skade påføres mortor/gear.<br>
<br>
Ulemper ved aluminiumpropeller:<br>
#1 Tykke blade, mindre virkningsgrad.<br>
#2 Bladene "flexer" lidt.<br>
<br>
Fordele ved composit/kunststof:<br>
#1 Billige at anskaffe.<br>
#2 Meget eftergivende ved kontakt med hårde ting, da bladene er beregnet til at brække af.<br>
#3 Meget lav vægt, lette at medbringe som reserve.<br>
<br>
Ulemper ved composit/kunststof:<br>
#1 Bladene brækker ret let.<br>
#2 Propeller der er støbt i ét stykke kan ikke repareres med mindre bladene er beregnet til enkeltvis afmontering.<br>
#3 Bladene flexer ved belastning.<br>
<br>
Fordele ved rustfrit stål:<br>
#1 Højeste yddelse, mange tilpasset specielt til den aktuelle anvendelse.<br>
#2 Meget holdbare.<br>
#3 Tynde blade, giver langt bedre virkningsgrad.<br>
<br>
Ulemper ved rustfrit stål:<br>
#1 Er en del dyrere, end andre materialer.<br>
#2 Meget vanskeligere og dyrere at reparere.<br>
#3 Ikke eftergivende ved kontakt med hårde ting.<br>
<br>
Den første tommelfingerregel er at forstå motorproducentens anbefalede "max. omdrejninger ved fuld gas". <br>
Hvis du ikke kender din motors ambefalede omdrejningstal, kan du få dette af forhandler/værksted.<br>
<br>
<br>
Vælg propel efter din bådtype og hvordan den nuværende propel fungerer.<br>
<br>
En omdrejningstæller er det vigtigste instrument og nødvendigt for at vælge den korrekte propel.<br>
<br>
Det arbejde din motor udfører er direkte relateret til omdrejninger - ikke til bådens hastighed.<br>
<br>
Når du vælger propel, skal du vælge ud fra den vægt du normalt seljer med (båd, motor, udstyr, passagerer)<br>
<br>
Vælg en propel, der får motoren til at arbejde så tæt som muligt, på "max. anbefalet omdrejninger ved fuld gas".<br>
<br>
Nogle producenter opgiver et omdrejningsområde. Erfaringen viser, at motorer holder bedst når de kan nå den øvre grænse af dette område.<br>
Når motoren arbejder på denne måde, undgås sejtræk som er den største (skadelige) belastning en motor kan udsættes for. Samtidig får man en rimelig accelleration og bedst mulig topfart. Man kan vælge at bruge en "for lav" stigning for at få særlig trækkraft men må så afpasse gassen, så motoren ikke overskrider max. omdrejninger.<br>
<br>
Der er mange forskellige propeltyper.<br>
<br>
Din båds type, størrelse og vægt, sammenholdt med din motorstørrelse, afgør hvilken slags propel der egnet sig bedst.<br>
<br>
Propeltyper findes med forskelligt antal blade, generelt 2-5, hvor 3-bladede er mest almindelige.<br>
<br>
Disse propeller findes i mange varianter med "flad stigning", "progressiv stigning", "cuppede", "un-cuppede", "Rakede" m.v.<br>
<br>
"Progressiv stigning" og "cuppede" propeller er de mest udbredte nu til dags. "Progressiv stigning" gør bladene lige effektive i hele bladets længde, "cuppede" blade har mere "bid" i vandet og modvirker ventilation (luft trækkes ned til propellen).<br>
<br>
"Rake" eller "High-Rake", "progressive stigning" bruges mest på rustfri propeller. "Rake" forklares enklest ved bladenes vinkling "bagud". "High-Rake" propeller er almindelige på meget hurtige både - f. eks. lette alubåde med store motorer, specielle flade skrov og visse racerbåde.<br>
<br>
Generelt giver højere "Rake" mere løft af bådens skrov og er derfor vigtigt på næsetunge både.<br>
<br>
<br>
Råd vedr. stigning:<br>
<br>
Almindeligvis giver 2 tommer stigning en ændring på 350-400 omdrejninger pr. min. EKSEMPEL: En propel med 15" stigning giver 5600 o/min. ved fuld gas. En 17" på motor/båd ville give ca. 5200 o/min..<br>
<br>
BEMÆRK: Ikke alle producenters propeller giver samme resultat selvom stigningen opgives til det samme!<br>
<br>
Diameter er en anden faktor, der har indflydelse på propellens præstation.<br>
<br>
I de fleste tilfælde laves propeller med mindre diameter i takt med, at stigningen øges. EKSEMPEL: 13 3/4 X 15, 13 1/4 X 17, 13 X 19, 12 3/4 X 21.<br>
<br>
En større diameter på en given stigning vil have større bladareal og ofte være en god propel til tunge både. Til gengæld er tophastigheden lavere på grund af de større blades højere modstand gennem vandet.<br>
<br>
Mindre diameter på en given stigning giver ofte højere tophastighed, efter samme princip: Mndre modstand fra mindre blade. Egner sig til lettere både.<br>
<br>
En undtagelse fra dette er propeller, der er beregnet til at bryde vandoverfladen under drift, hvor et stort bladareal hjælper til højere præstation.<br>
<br>
<br>
At vælge en propel med fast eller udskifteligt nav:<br>
<br>
Der findes tre typer propel-nav:<br>
<br>
#1 Fast gumminav, monteret af producenten. Den mest almindelige løsning i mange år, som er beregnet til at "støddæmpe" og give efter, for at skåne motor og gear, hvis propellen rammer noget hårdt.<br>
Denne type nav findes både på aluminium og rustfri propeller.<br>
<br>
#2 Udskifteligt nav (gør-det-selv) som kendes under betegnelserne "Flo-torq", "XHS", m. fl. er nav, der sælges som monteringssæt for forskellige propelfabrikater kan tilpasses (næsten) alle motorer. Dette system gør det enkelere/billigere at

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 9 måneder siden #1186919 af ukendt bruger
Hej/ Hjæl... blev oprettet af ukendt bruger
Hej/ Hjælp<br>
Er der nogle som kan hjælpe med propel størelse på en Marina 60hk efi/4takt 2003<br>
på en Flipper 515 ? så vil jeg blive glad.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.174 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer