Hejsa til ...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 10 måneder siden #1001252 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
hej igen.<br>
Bodex er krydsfiners plader som du kan få i alle byggemarkeder og sørg for at få i god kvalitet, du kan få noget billigt skrammel som dårligt holder sammen i lagene og fuld af knasthuller. Glem det med skum i hulrummet, hvis der dannes fugt dernede opsuges det af skummet og du har balladen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 10 måneder siden #1001250 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Takker for svarene og de har givet lidt stof til eftertanke... Ville helst være fri for at skulle lave det hele om igen om et par år fordi det begyndte at rådne... Men burde det ikke være tæt så vand osv ikke kunne komme til skum og træ når det var lukket inde i glasfiber? Er glasfiberen vandtæt i sig selv eller først når den har fået Topcoat? Så et klip fra en ombygning af en lille jolle hos en bådbygger som lagde fast bund i.. Han brugte bare krydsfiner? hvor får man fat i de der bodex-plader? har luret lidt rundt på nettet men har ikke rigtigt ku finde noget... ?? Men dvs at det er faktisk en rigtig dårlig ide at bruge skum (med lukkede celler) til at fylde evt hulrum ud med under "dørkpladen" ?<br>
<br>
Mvh Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 10 måneder siden #1001239 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
du skal bruge en 12 mm bodex plade hvor du lægger et lag glasfiber på undersiden inden du lægger den på plads, du skal evt. have lagt nogle støtter eller vanger på undersiden, her kan du bruge trekantlister som du også giver er par lag fiber over. Herefter lægger du 2 til 3 lag fiber på oversiden når du har sat den på plads. Hvis det er hele dørken du skære ud bliver du nød til at lave støtter/vanger i bådbunden, jeg bruger polyertan skum plader som bliver sat på højkant og belagt med 5 til 6 lag fiber. Grunden til dørken vil rådne, skum og rent ubeskyttet træ på undersiden, det skal gå galt, jeg har selv bygget flere både med venlig bistand af en pro. bådbygger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 10 måneder siden #1001235 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Hej<br>
Jeg lagde for nogle år siden ny bund i min Selco og gjorde den store fejl at lægge plader under fiberen. Jeg borede huller i pladerne da de var gjort fast og fyldte mellemrummet med skum. Idag kan jeg se at jeg udelukkende skulle have anvendt glasfiber pladerne bliver våde nedefra og båden er blevet tungere.<br>
<br>
Hvis jeg var dig ville jeg købe noget masonit og lægge et vokslag (så er fiberen lige til at pille af pladen) på og lave nogle plader i fiber - 2-4 lag, skære men ud i strimer i den højde din dørk skal være i og "klistre" dem fast på højkant mod bunden. Herefter lave en plade mere 2-3 lag skære den ud så den passer (evt. flere små) og så lægge den/dem ovenpå "strøerne" og lægge de antal lag glasfiber som er nødvendigt for en stabil bund. Har faktisk overvejet at rive min bund op og gøre som beskrevet det er lidt irriterende at den er tungere end nødvendigt. <br>
Forøvrigt syntes jeg glasfiber er et fantastisk materiale når man har lært at arbejde med det.<br>
<br>
God fornøjelse hvis du kan bruge dette til noget<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
19 år 10 måneder siden #1186813 af ukendt bruger
Hejsa til ... blev oprettet af ukendt bruger
Hejsa til jer alle... Jeg har en gammel shetland 535/536 den helt gamle af dem.. Jeg begynder snart at lægge en fast bund i den da jeg efterhånden er træt af løse plader i bunden.. Men mit spørgsmål går på hvor tykke plader ska jeg bruge? Jeg forestiller mig krydsfiner er fint nok når det alligevel blir beklædt og lukket med glasfiber og til sidst topcoat.. Men hvor tyk skal jeg vælge pladerne? Det hele skal selvfølgelig veje mindst muligt så 12 mm er mit gæt.. Men er det tykt nok? Ku den evt være tyndere?<br>
<br>
Vil sætte stor pris på et par gode råd eller lignende.. <br>
Pft<br>
Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer