Hejsa!<br>...

Mere
20 år 8 måneder siden #1000041 af Peter Olsen
Besvaret af Peter Olsen på emne Hejsa!<br>...
Hej Kenneth !<br>
<br>
bakker op om Sven´s kommentar.. Har nu haft optil flere trollingbåde og uagtet størrelse af båden er autopiloten et must.. Benytter den stortset hele tiden når jeg er på vandet, vælger en kurs og sætter piloten til, så kan jeg koncentrerer mig om fiske sætte agn osv.. Er VIRKLIG et must når du er alene og eks. skal fighte fisk. Nu ingen roser uden torne, den er ganske rigtigt ikke god til at klare vind over de. ca. 6 m/s hvis du sejler direkte mod bølgerene / vinden. Men krydser du , klarer den det ok. Man kan også få sportspiloten til overstyre således at du ligesom sejler i "zig-zag" det syntes jeg er brugbart over eks. huller i stedet for en helt lige kurs.<br>
<br>
hilsen<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 8 måneder siden #1000021 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa!<br>...
Hej Kenneth<br>
Jeg har haft god gavn af min Sportspilot i ca. 5 År, den har altid virket uden problemer.<br>
Først var den monteret i en Warrior 165 og der var der et mindre problem med vind over 5 m/s når man skulle styre lige op i vinden i trolling fart ca. 2 Kn. Båden faldt af for vinden inden autopiloten<br>
Kunne nå at korrigere, men hvis man gik op i vinden 30 til 45 grader så vinden kom fra samme side hele tiden styrede den bare perfekt.<br>
<br>
Jeg tror ikke man skal forvente at den kan klare opgaven med høj fart 15 til 25 Kn. i en båd af den størrelse og så samtidig en masse vind. ( Der vil jeg gerne have selv have kontrol over båden )<br>
<br>
Det elektroniske kompas som bliver monteret sammen med Sportspiloten skal i alle tilfælde monteres det mest rolige sted man kan finde i båden for at få det optimale ud af autopiloten<br>
<br>
For ca. 2 år siden blev Sportspiloten monteret i en Arvor, båden er noget større og dermed tungere og en noget roligere gang i søen gør at autopiloten ikke har så meget at lave og derfor virker bedre en tidligere.<br>
<br>
Jeg har lige koblet GPS og Sportspilot sammen, så man kan styre efter en rute lagt ud på GPS-en og det klare den uden problemer selv i 8 til 10 m/s ( er afprøvet ) <br>
<br>
Men jeg har ikke prøvet andre typer af Autopiloter så jeg har kun erfaring med Sportspilot i de to omtalte båd typer.<br>
<br>
Men jeg hører også gerne, hvis andre typer kan styre direkte op i vinden uden at have problemer med at holde retningen?<br>
<br>
Men ellers kan jeg kun sige at den har virket godt i de 5 år den er blevet brugt.<br>
<br>
Hilsen – 1266 – Delfinen<br>
<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 8 måneder siden #1167691 af ukendt bruger
Hejsa!<br>... blev oprettet af ukendt bruger
Hejsa!<br>
<br>
Overvejer at anskaffe mig en Raymarine Sportspilot men har fra en kollega hørt at den ikke skulle være særlig god til at holde kurs hvis det blæser meget mere end 5 m/s. Da jeg jo ved at den sidder i mange trollingfiskers både tænkte jeg at der måske var nogle på disse sider der kunne hjælpe mig med deres erfaringer. På forhånd tak!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer