Livet uden vild laks?

  • Mogens Christensen
  • Mogens Christensen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
2 år 5 måneder siden #1190685 af Mogens Christensen
Besvaret af Mogens Christensen på emne Livet uden vild laks?
Ja vi må se hvad tiden bringer , men tak til jer for info omkring status, lige nu, det er helt sikkert ikke de sidste info der kommer.

Hilsen Team Mach Mogens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Martin Rasmussen
  • Martin Rasmussen's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
2 år 5 måneder siden #1190684 af Martin Rasmussen
Besvaret af Martin Rasmussen på emne Livet uden vild laks?
Hej Mogens

Som jeg forstår det, udsættes der 2 slags smolt. Den ene part er for at støtte gydningen i diverse elve. De bliver ikke finne klippet.

Den anden part udsættes for at vi lystfiskere kan fiske på dem. De bliver klippet.

Så det er ikke mit indtryk at vi skal forvente en forskel i hvordan de gør tingene omkring udsætning som vi kender det, men det kunne da være rart hvis der blev bakket mere op omkring udsætninger af smolt i DK.

Personligt ændrer reglerne ikke rigtig noget for mig, da jeg gerne sætter stor pris på at genudsætte en flot fisk.
Et godt gumminet, vejemåtte og fornuft, så tror jeg nok det skal gå.
Mon ikke der kommer et kursus eller 2 i klubben omkring korrekt håndtering af laks der skal genudsættes. :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #1190683 af Bjarne Lehné
Besvaret af Bjarne Lehné på emne Livet uden vild laks?
Hej Mogens

Det er nu ikke bare EU vi kæmper imod, det hele stammer og starter i ICES der rådgiver kommitionen som så indkalder til møde med de respektive landes fiskeriministre.

Der er ikke kommet nyt fra Fiskeriministeriet endnu, men forventer regler om catch and release en af de nærmeste dage.

Til gengæld samarbejder småbådsklubberne med forbundene i Danmark, Sverige og Tyskland med forslag for fremtidens laksefiskeri.

Og regel om fisk ikke landes som fileter er jo selvklart, de er jo ikke dumme.

Her de seneste tal for udsætninger:

Østersøen er spisekammer og leveområde for laks fra intet mindre end 37 elve. Laksebestandene i visse af elvene er desværre på et kritisk lavt niveau, det gælder især elvene i Polen, Estland, Letland og Litauen.

Sweden 1,52 million fin-clipped smolt
Finland 1,3 million fin-clipped smolt
Estonia 63 000 fin-clipped smolt
Latvia ca 800 000 fin-clipped smolt

Russia 600 000 non-clipped smolt
Poland ca 217 000 smolt (stopped clipping 2016).
Lithuanua 21 000 non-clipped smolt

Germany and Denmark no official smolt releases.

In 2019 ca 3 740 000 fin-clipped smolt and ca 838 000 non-fin-clipped salmon were released.

Four of the six EU countries that release smolt clip them.

De kunne måske hjælpe lidt til at klæggeriet på Bormholm blev startet op igen.
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden ved Bjarne Lehné.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Mogens Christensen
  • Mogens Christensen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
2 år 5 måneder siden #1190682 af Mogens Christensen
Livet uden vild laks? blev oprettet af Mogens Christensen
Hej Med jer
Er der nogen her i forum som er bekendt med om udsætter laks fremover får klippet den lille fedt finne (økonomi på at klippe) således at vi om 3-4 år kan begynde at få højere antal af udsætter laks på krogen og vild laks får blive i havet?
tror ikke at den der med nænsomt at udsætte vildlaks vil få et stor antal til at overleve,
Hvis man fremover klippe finnen er det så bare 3 til 5 år vi skal gå i tomgang på laks?
skal vi søge om udsættelse omkring Møen osv. er jo før forsøgt

mangler lidt comments omkring de her begrænsninger, er der noget som vi i småbådsklubberne kan tage action på ?

Skriver kun det her indlæg , da der har været meget tavshed omkring de sidste EU beslutninger? i alle er måske lige som mig rystet?
Men kan vi fælles åbne op for udsætninger med klippet fedt finner er det vel bar at holde ud? ved godt at mod EU kæmper guder selv forgæves
kom med noget ind put som vi kan arbejde vider på

PS
bemærk at fiskeri kontrollen skriver at lakse skal iland føres i hel tilstand, og først der efter flås, hvorfor tjaaa?

Hilse Team Mac
Mogens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.205 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer