Vi har på...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030073 af
Besvaret af på emne Vi har på...
Nej fordi noget er lovligt, så gør det ikke tingene mere moralsk rigtig. Randers fjord er tømt for multer, de blev taget i garn. Hele stimer blev indhegnet med et garn der blev sat som en not rundt om og efterfølgende trukket på land med god fangst. Det er erhvervsfiskeri og det er lovligt. Se bare i vores søer. De bliver i disse tider tømt for sandart. Lovligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030070 af
Du har da helt ret. Og jeg var nok også lidt hurtigt fremme i stolen.
Det ville da være sjovt, hvis der kom lidt mere eksotiske arter, at fiske på. Tun og sværdfisk F.eks. :D Men som sagt tror jeg, at det har lange udsigter med fangstbegrænsninger på de nye arter. Der er ikke så mange stemmer i det, hvilket jo som bekendt er meget vigtigt i lille DK.

• Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030067 af
Kan godt se mit indlæg kan læses som " at erhvervsfiskerne har skylden". Det var ikke hensigten, men blot et indspark til at tænke mere bredt, når man snakker beskyttelse af arter, så det ikke er få arter der løber med opmærksomheden. Jeg vil understrege at jeg intet skriver om at den lokale fisker laver noget ulovligt i denne sammenhæng.

• Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030063 af
Den pågældende erhvervsfisker har drevet, sit nichefiskeri efter multer en del år nu. Som der bliver skrevet er der kommet flere og flere multer langs kysterne de sidste par år. Også i smålandsfarvandet. Så umiddelbart tror jeg ikke, at bestanden er truet. Det kan altid diskuteres om det han gør, er i orden. Men så længe der ikke er kvoter og begrænsninger for multefiskeri gør han intet galt. Så længe han bare overholder de gældende regler for garnfiskeri.
Så det med, at bedømme hans fiskeri med griskhed osv. er ikke helt fair. Han skal have en forretning og en levevej til, at køre rundt. Vi andre har det trods alt ”kun” som hobby og skal IKKE tjene penge på det.
Det med fredning er da en god idé, men jeg tror det har lange udsigter. Multerne hører som bekendt ikke til langs de danske kyster, men er en ”indvandrer” pga. klimaændringer osv.

Og så lige Reersø. Det er vist ikke erhvervsfiskere som sætter ulovlige garn langs kysten der :D Der er ikke penge i det på det legale marked. Så igen skal man lige passe på med altid, at give ”de skide” erhvervsfiskere skylden.

• Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030059 af
Sommetider går der ren økonomi og griskhed i det. Derfor værner mange , mig selv inc , om mine små fersvandshuller samt kystpladser rundt om. Ikke med frygten for garnfiskere men lige så meget lystfiskere. Tit ser man folk der er løbet ind i en stime af det ene eller andet og har hjembragt fisk til en hel famillie et år og stolt fremviser en stribe fisk i en str som kameraet knap kan rumme. Griskheden kan tage os alle. Men igen er det så erhvervsfiskerne der fanger så store mængder at det har betydning for bestanden. Se bare langs Reersø på vestsjælland så snart der har været et udslip af regnbuer fra Musholm. Hvert eneste lille frimærke er plastret til med garn - ulovlige garn langs kysten. Der går økonomi i det og rengnbuer kan pludselig købes billigt rundt omkring. Nogen kan bare ik tåle at se mange fisk uden samtidig at se mange penge.

• Gæst
  • Gæst
16 år 3 måneder siden #1030057 af
Det er bare for galt ! øv....

Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer