Hej Kristian<br />
<br />
Ja det lyder lidt mærkeligt at båden kan synke så hurtigt. Dagens CE mærkede både skal vel kunne holde sig flydende, da de har indbygget luftlommer i skroget til opdrift. <br />
Der kommer nok en uddybende forklaring senere fra de relevante myndigheder.<br />
Har selv været i næsten samme situation på vänern, dog slap vi for at båden sank som på billedet. Vi lå så tungt i vandet, at vandet stod midt op på motorskjoldet før vi fik vandindtrægningen under kontrol. Det var også et dårligt afmærket net som vi sad fast i. Det var så til gengæld i dårligt vejr med bølger af en anseelig størrelse. Og da downriggerwirerne sad fast i nettet, så blev bagenden af båden trukket noget ned og bølgerne kunne slå ind i motorbrønden hvor jeg havde et lille hul i kabel gennemføringen ind i skroget. Vi stod og rodede koncentreret med stænger i 20 min og havde ikke opdaget at vi kom til at ligge tungere og tungere før vi stod i vand til anklerne og der lå 30 cm vand inde i kabinen. Og nej jeg havde ikke installeret lænse pumpe på det tidspunkt., men fik det umiddelbart efter
.<br />
Da vi opdagede hvor galt det stod til blev alt resterende grej kappet inkl. downrigger wirerne. Med båden halv fuld af vand sejlede vi ca. en sømil og satte båden på land. (se billede)<br />
Det var faktisk imponerende motoren ville starte med skjoldet halvt under vand og heldigvis var batterierne hævet inde i kabinen. <br />
Moralen i min oplevelse for mig selv består af 2 dele<br />
1.Man skal altid have blyant og papir i båden, så man kan modtage en position fra en anden båd. Jeg skulle gentage min over vhfèn vel nok 6 gange før den var korrekt modtaget af nogle andre både. Og det havde vi faktisk ikke tid til, da der var nok at gøre med at øse vand ud af båden. (vel ca. 800- 1000 l.) <br />
2.Jeg er selv parat til at kappe alt mit grej hvis en anden båd kommer i nød og jeg er nærmest, Det gælder nok mest planerboard og stænger. Da de par minutter det tager at hive stænger og boards ind kan gøre en stor forskel i koldt vand. <br />
For at vende tilbage til dit spørgsmål vedr. om et flydenet kan trække en båd ned. Der må svaret være nej. Især ikke i et vejr som man ser på billedet. Downriggerwire og evt. skrue vil sætte sig i garnet med mens du sejler maks. 3 knob. Man vil med det samme opdage at noget er galt og sætte motoren i frigear. Så snart motoren er i frigear vil der ikke være et nedad rettet pres på bagenden medmindre der er bølger der vil prøve og flytte båden. <br />
<br />
Mvh<br />
<br />
Brian/Quicksilver<br />
FTK,MSK,TFAGN<br />