Trolling b...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
16 år 7 måneder siden #1026889 af
Besvaret af på emne Trolling b...
Altså sikkert en eller anden form for at båden er blevet holdt nede med bagenden og at vandet har kunnet løbe ind/over! Hold da op.. Jeg bliver helt glad for at jeg ikke har vovet mig længere væk end storebælt endnu, selvom der selvfølgelig også kan ske ting og sager :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Gæst
  • Gæst
16 år 7 måneder siden #1026884 af
Hej igen<br />
<br />
Her er åbenbart, hvad en mener der skete.<br />
<br />
Det som hände var att dom fiskde i medsjö! Sen fasnade motorn i nätet och tillslut när nätet var tillräckligt spännt då började båten luta bakåt och då slog vågorna över o fyllde båten ,ed vatten på bara någon minut.<br />
Tur att alla klarade sig. Extra pirrig var det eftersom att rogen är en god vän till mig och familjen.<br />
www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=36174

<br />
En anden skriver båden var en "Sumatra" <br />
efter en søgning på google komme denne båd så frem.<br />
www.torslandamarin.se/publ_Sumatra.asp?ID=460

<br />
en 3 skriver at både over 6 m ikke nødvendigvis skal kunne flyde fyldt med vand. Det er op til producenten.<br />
Ja så lærte man noget nyt igen idag ;-)<br />
<br />
mvh<br />
<br />
Brian/Quicksilver<br />
FTK,MSK,TFAGN<br />
<br />
<br />

• Gæst
  • Gæst
16 år 7 måneder siden #1026882 af
Hej Peter<br />
<br />
Nu skal jeg jo heller ikke vrøvle og modsige fakta fra Martin Sethman og CO ;-).<br />
Selvfølgelig sejlede båden i et flydenet. Men der må være en eller anden udløsende faktor der gør båden tager vand ind.<br />
Måske var det en lille båd (syntes ikke man kan se størrelsen ud fra billedet) der var bestykket med en tung motor og at de så er 4 personer i båden gør jo ikke sagen bedre.<br />
Måske har garnet trukket båden nogle få cm. ned og måske har de så har haft en åbent hul i motorbrønden.<br />
Men det er jo spekulationer som vi nok får en forklaring på senere.<br />
<br />
<br />
mvh<br />
<br />
Brian/Quicksilver<br />
FTK,MSK,TFAGN<br />

• Gæst
  • Gæst
16 år 7 måneder siden #1026880 af
Hej Peter<br />
<br />
I netop denne situation har jeg svært ved at acceptere din påstand.<br />
Båden kommer tøffende med måske 2,5 knob. Det er lidt mere end tomgang. på blank vand vi ser på billedet.<br />
Garnet ligger og flyder rundt lige under overfladen.<br />
Garnet går i skruen og garnet vil ikke vikle sig ret meget omkring skruen før motoren går ud.<br />
Båd og motor bidrager ikke i sig selv til at gøre garnet tungere så garnet synker mere ned end før, lige bortset fra at skruen har prøvet at "løfte" garnet og det kunne skruen ikke med så lidt kraft der er i måske 1000 omd. før den går ud.<br />
Det ville nok have været en anden sag hvis der var store bølger eller motoren har gået med væsentligt flere omdrejninger, men på keskitalos webblog står der, at båden fiskede.<br />
Mit tidligere svar, bunder i min egen 1. hånds erfaring. Vi ville ikke have haft alvorlige problemer hvis ikke vi havde haft de store bølger ind bagfra.<br />
<br />
mvh<br />
<br />
Brian/Quicksilver<br />
FTK,MSK,TFAGN

Mere
16 år 7 måneder siden #1026878 af Peter Olsen
Besvaret af Peter Olsen på emne Trolling b...
Hej Brian, <br />
<br />
Flydegarnet kan GODT trække båden ned, som jeg læser det så var markeringsbøjerne under vandoverfladen, dette lader til at garnet er belastet af eks. tang og ligende, måske har det flydt rundt længe som et herreløst garn. Hvis garnet er belastet kan det meget nemt trække båden så meget ned at motor / motorbrønd kommer under vand, er det motorbenet som fanger garnet og det vikler sig omkring kan man virkelig komme på "skideren".. <br />
<br />
// Peter

• Gæst
  • Gæst
16 år 7 måneder siden #1026874 af
Hej Kristian<br />
<br />
Ja det lyder lidt mærkeligt at båden kan synke så hurtigt. Dagens CE mærkede både skal vel kunne holde sig flydende, da de har indbygget luftlommer i skroget til opdrift. <br />
Der kommer nok en uddybende forklaring senere fra de relevante myndigheder.<br />
Har selv været i næsten samme situation på vänern, dog slap vi for at båden sank som på billedet. Vi lå så tungt i vandet, at vandet stod midt op på motorskjoldet før vi fik vandindtrægningen under kontrol. Det var også et dårligt afmærket net som vi sad fast i. Det var så til gengæld i dårligt vejr med bølger af en anseelig størrelse. Og da downriggerwirerne sad fast i nettet, så blev bagenden af båden trukket noget ned og bølgerne kunne slå ind i motorbrønden hvor jeg havde et lille hul i kabel gennemføringen ind i skroget. Vi stod og rodede koncentreret med stænger i 20 min og havde ikke opdaget at vi kom til at ligge tungere og tungere før vi stod i vand til anklerne og der lå 30 cm vand inde i kabinen. Og nej jeg havde ikke installeret lænse pumpe på det tidspunkt., men fik det umiddelbart efter ;-) .<br />
Da vi opdagede hvor galt det stod til blev alt resterende grej kappet inkl. downrigger wirerne. Med båden halv fuld af vand sejlede vi ca. en sømil og satte båden på land. (se billede)<br />
Det var faktisk imponerende motoren ville starte med skjoldet halvt under vand og heldigvis var batterierne hævet inde i kabinen. <br />
Moralen i min oplevelse for mig selv består af 2 dele<br />
1.Man skal altid have blyant og papir i båden, så man kan modtage en position fra en anden båd. Jeg skulle gentage min over vhfèn vel nok 6 gange før den var korrekt modtaget af nogle andre både. Og det havde vi faktisk ikke tid til, da der var nok at gøre med at øse vand ud af båden. (vel ca. 800- 1000 l.) <br />
2.Jeg er selv parat til at kappe alt mit grej hvis en anden båd kommer i nød og jeg er nærmest, Det gælder nok mest planerboard og stænger. Da de par minutter det tager at hive stænger og boards ind kan gøre en stor forskel i koldt vand. <br />
For at vende tilbage til dit spørgsmål vedr. om et flydenet kan trække en båd ned. Der må svaret være nej. Især ikke i et vejr som man ser på billedet. Downriggerwire og evt. skrue vil sætte sig i garnet med mens du sejler maks. 3 knob. Man vil med det samme opdage at noget er galt og sætte motoren i frigear. Så snart motoren er i frigear vil der ikke være et nedad rettet pres på bagenden medmindre der er bølger der vil prøve og flytte båden. <br />
<br />
Mvh<br />
<br />
Brian/Quicksilver<br />
FTK,MSK,TFAGN<br />
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer