Hej Gudmundur,<br />
<br />
Jeg er helt enig med dig i at den nye Leon TDI er en lækker bil. <br />
(det skal jeg i øvrigt sige som passioneret trollingfisker - og SEAT mand
<br />
<br />
Leonen der bærer tilnavnet "Ecomotive" er forsynet med partikelfilter, en ny motorstyring og en ændret (længere) gearkasse, der giver bilen en rækkevidde på op til 1.485 km på en tankfuld diesel (op til 27 km/l på landevej).<br />
<br />
Den går fra 0-100 km/t på lige over 10 sekunder og har en tophastighed på 185 km/t. inkl. fuld sikkerhedspakke kan den fås fra 237.000 på hvide eller knapt 154.000,- inkl moms på gule plader.<br />
<br />
Når alt dette positive er sagt vil jeg dog tilføje at Ecomotive modellen ikke er min favorit SEAT som bådtrækker! <br />
<br />
Det skyldes simpelthen at den er usædvanligt højt gearet og f.eks kører hele 54 km/t ved 1.000 omdr. i 5 gear!<br />
<br />
Min personlige favorit i motor/gearprogrammet er 1,9 TDI motoren parret med det geniale DSG-gear. Den gearkasse kan både køres manuelt og automatisk - og passer perfekt i udvekslingen som bådtrækker.<br />
<br />
Eneste minus er selvfølgelig at den kombination "kun" kører 17,2 km/l og at DSG-versionen koster 283.000 på hvide plader.<br />
<br />
Til gengæld er det superfedt at kunne sætte bilen i drive, køre op ad rampen, koble fartpiloten til - og slappe af
<br />
<br />
Et alternativt, som jeg selv overvejer i stedet for min egen Altea XL, er den nye Altea Freetrack 140 hk TDI med Haldex 4-hjulstræk - den kan fås på gule plader til lige over 250.000 inkl moms - hvide plader fra 410.000,-<br />
<br />
Så behøver du ikke mere at bekymre dig om hvordan du kommer op ad glatte trailerramper
<br />
<br />
Freetrack Van kan så vidt jeg ved maks vejes op til at trække 1.500 kilo - men det gør den også supergodt. (du kan se den omtalt i sidste nummer af DCU bladet)<br />
<br />
mvh<br />
<br />
Tonny<br />