-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
hej. var i...
hej. var i...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
16 år 9 måneder siden #1024090
af
Det gælder om at have så mange muligheder som muligt - downrigger, dipsy, kuusaamo, jet diver og andre redskaber der trækker agn ned og/eller til siden - giver dig bare flere muligheder.<br />
Der er dage hvor Dipsy giver fisk - og så få dage senere vender billedet, så er det downrigger der virker. Hvis der er meget grøde i vandet, så tager Dipsy grøden - hvor agnen så går mere fri og dermed fisker bedre. Ved downrigger, der fanger grøden nemmere krogen. Men igen, med en downrigger kan du få <br />
<br />
Men du kan ikke komme så dybt ned, hurtigt og nemt, med paravaner. Så fx dybde trolling syd eller nord for Hven på ca 30-45 meter igennem store sildestimer, det er kun svært ladesiggørligt. Man cruiser rundt med stængerne sat i en bestemt dybde, og når en stor stime ses på ekkoloddet, så kan du hurtigt sænke eller hæve downrigger to rette dybde. Det er næsten umuligt med en Dipsy... i hvert fald sværere.<br />
<br />
Så - du kan godt fange rigtigt mange ørreder på 4-6 stænger der udelukkende fisker med dipsy, men du er så begrænset i dine muligheder! En tur til Simris eller Bornholm - jovist vil du kunne fange laks - men hvis de går nede i 120 eller 100 fod... så bliver det svært at få del i dagens fangst!<br />
<br />
Svær beslutning....! Du kan jo evt. også sætte downrigger direkte på rælingen af din båd - det har jeg fx gjort! Så behøver du ingen trollingbar!<br />
<br />
Mvh båden PISCATOR<br />
Fx vil du være
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
16 år 9 måneder siden #1024079
af
Hej Bjarne<br />
<br />
Når du skriver "trolling bar" så går jeg ud fra at du mener downriggere for en trolling bar er blot et stykke træ (el lign) som er fastgjort til båden og som man bruger til montering af div stangholdere og downriggere.<br />
<br />
Ellers vil jeg give dig ret i at downriggere er dyrt grej og du har helt ret i at man kan komme meget langt i sit fiskeri med div. paravaner til en langt billigere penge, i mit eget fiskeri som stort set kun foregår i køge bugt kan man sagtens klare sig udelukkende med paravaner et forslag kunne være at istedet for at bruge downriggere så montere Kusamo paravaner på de stænger der går lige efter båden og så dipsey som midterste stang og forrest sideplaner.<br />
<br />
Jeg fanger også gerne Torsk (stegt torsk på rugbrød perfekt hurtig mad)og der er jeg glad for mine downriggere da jeg ofte kører et større dovent blink rimeligt tæt ved bunden og det giver ofte fisk hvor overflade grejet ikke er specielt givtigt.<br />
<br />
Erik ---
www.e-hjemmeside.dk/team-kamara/side.asp?Id=1741
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
16 år 9 måneder siden #1024078
af
det har dog også noget at gøre med absolut dybdekontrol, samt mulighed for at styre båden. Det er meget nemmere med downriggere.
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
16 år 9 måneder siden #1024075
af
fordig jeg spørger er at jeg godt kan forstå at man har trolling bar på når man er ude på store dybter efter lax, men for at trolle efter havørreder i de danske vande kunne man jo lige så godt fiske med 4 dipsey, trolling bar koster jo aligevel en del
-
peter michael ibsen
-
-
-
Platinum Member
-
Mindre
Mere
-
-
Modtagne Tak: 0
-
-
16 år 9 måneder siden #1024071
af peter michael ibsen
hej det er nok vanskeligt at komme med et entydigt svar. Mine erfaringer er, at side planere nok giver flest fisk, men er noget kluns at fiske med, hvorfor jeg ikke altid benytter det. Men sideplanerens bevægelser i småbølger giver agnen en "stop-go" bevægelse, der udløser rigtigt mange hug. Med hensyn til dipsy vs. trolling er min erfaring nok fifty/fifty, men bestemt interessant spørgsmål, der måske kunne give anledning til en yderligere rubrik i fangstrapporter.<br />
hilsen<br />
peter<br />
team nauta
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
16 år 9 måneder siden #1024069
af
Hej Bjarne<br />
<br />
Hvis min beskedne erfaring kan bruges så vil jeg hævde at i køge bugt får jeg ca.50% af fiskene på Dipsey og ca 25% på downrigger og sideplaner, måske med en tendens til at der kommer lidt flere på sideplaneren.<br />
<br />
Erik --- team kamara<br />
nb det skyldes måske at jeg fisker med Raptoren monteret omvendt
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
hej. var i...