-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Hej alle. ...
Hej alle. ...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 4 dage siden #1021488
af
Hej Lars,<br />
<br />
Jeg har en Flipper 580 med en 75 hk 2takt Mariner. Jeg havde de samme problemer med at få den op af vandet og planings tærsklen var meget tydelig. Lidt modstræbende monterede jeg de omtalte flaps på motoren. Det har hjulpet gevaldigt. Der er næsten ingen tærskel længere og båden har bibeholdt sin top hastighed på de knap 25 knob. Men der er kun at prøve og så lukke øjnene for de 4 huller du laver i kaviations pladen. <br />
Held og lykke med projektet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 4 dage siden #1021467
af
Hejsa,<br />
jeg har haft en shetland 498 med en 50 hk totakts. Den havde ingen problemer med at komme op og plane. Der var monteret disse flaps på motorbenet. Jeg prøvede at afmonterer dem og det gav en kæmpe forskel. Den havde virkelig problemer med at komme op af vandet hvis vi var 3 i båden. Så jeg vil da mene at det er et forsøg vær. er jo dyrt med en større motor!!<br />
Gik iøvrigt omkring 25 knob med en 50 hk og jeg ville ikke sætte større motor, da min vurdering ville være at den ville blive for tung i røven, når man ligger stille i større bølger. Men ok, der er jo en anden der er sejler med 70hk og er tilfreds..<br />
mvh. Brian
-
Henrik Erichsen
-
-
-
Platinum Member
-
Mindre
Mere
-
-
Modtagne Tak: 0
-
-
17 år 4 dage siden #1021466
af Henrik Erichsen
Har haft en 570'er der planede fint med en gammel 65HK motor og den vejer trods alt tæt på 700 kilo, så din 15" burde nok kunne plane men ikke uden hjælp, trimflaps vil helt sikkert løse dit problem. Har idag selv en Cresent 49 som skyder ud af vandet som en raket med en 55 HK johnson fra engang i 80'erne
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 5 dage siden #1021461
af
Jeg har en shetland 498, den havde en 40 hk motor på da vi fik den, og jeg havde samme oplevelser som i med at den ikke kunne plane med 3 mand ombord.<br />
fik så en 75 hk E-Tec sat på, så kom der gang i "butikken", fik i samme omgang sat el-trimflaps på. flapsene giver en stor virkning og det er dejligt at man kan justere for skæv last, min erfaring med dem er at de skal mont. så langt ude til siden som muligt, da de ellers kan tage vandet fra skruen. jeg kan komme op på 32 knob og det tror jeg er max fart på det skrog, man skal også tænke på vægtfordelingen, jeg skal have så meget ud i stævnen som muligt. jeg er meget tilfreds med sættet, og den er blevet billiger i benzin tilligemed.<br />
Med Venlig Hilsen <br />
Arne S
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
17 år 5 dage siden #1021460
af
køb et sæt trimplaner, smart tabs eller lign. Det vil give en helt ny sejlads.
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Hej alle. ...
Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder