-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Unskyld mi...
Unskyld mi...
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 6 måneder siden #1007920
af
Mange tak for de gode svar.<br>
Håber jeg kommer til at stifte nærmere bekendtskab med en laks st. bededag.<br>
jeg skal til simrishamn for første gang!glæder mig helt vildt.<br>
mvh Benny
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 6 måneder siden #1007903
af
Med alle udsætningsfiskene, og "Hybriderne" fra mørrum ( laks og havørreder gydede sammen pga. ekstrem høj vandtemperatur) skal vi nok lidt mere "biologisk" til værks. Er det rekordfisk, så er skælprøve og evt DNA test - det helt rigtige valg!<br>
MEN din helt egen biologiske prøve får du fra gællestavene. På gællestavene sidder der en række hvide spidser. Nederst, ud mod tungen - på de 2-3 sidste spidser finder du svaret.<br>
1: er de fortsat spidse, mindre, men identiske med dem længere op af gællestaven - så har du fanget en LAKS<br>
2: er de runde, som en knude eller knold - så har du fanget en Havørred.<br>
<br>
De næste fisk du ser, "lån" evt nogle fra andre lykkelige fangere, undersøger du på gællestavene. Kan du kun "skaffe" havørreder til at starte med - er det også fint. Forskellen er nemlig så stor, at du ikke er tvivl når du en dag står med en laks!
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 6 måneder siden #1007902
af
Hej Benny<br>
<br>
Du kan også kende en laks fra havørred på prikker på siden.<br>
Hvis du lægger fisken på siden, vi du kunne se at der er sorte pletter på hele siden , laks har kun pletter i den øverste del af siden.<br>
<br>
Mange hilsner<br>
<br>
Anders Qvist
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 6 måneder siden #1007895
af
Tag fat i halen med en hånd. Kan du holde den uden haleroden klapper sammen er det en laks, (der er ligesom et håndtag) klapper den sammen er det en havørred.<br>
Laksens halerod er slank og halefinnen med tydelig v form. Havørreden er noget mere buttet ved haleroden og finnen mere lige. Laksen mundvig går bag øjet, mens havørredens slutter lige under pupillen. Det var sådan lige de nemmeste kendetegn.<br>
Mvh<br>
Kong Kurs
-
-
Emne forfatter
-
Gæst
-
18 år 6 måneder siden #1167894
af
Unskyld mit uvidende ?, men hvordan ser man forskel på en ørred kontra laks ?<br>
Benny
-
Forum
-
Hovedforum
-
SSK
-
Unskyld mi...
Tid til at oprette siden: 0.151 sekunder