Når man t...

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 2 måneder siden #1041090 af
Besvaret af på emne Når man t...
Det er rart med en masse god input, så ved man hvad man prøve sig frem med, og se hvordan det kommer til at gå -)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 2 måneder siden #1041063 af
Men de fleste ekkolodder kan jo stilles på 50 og derved se loddet temmelig dybt op til +100 fod.. Så kan man få sig en ide om hvordan loddet afviger.. Men man skal heller ikke regne med tælleren på riggen.. De er som oftest misvisende, med mindre man har dem der kan indstilles.. Og stadig bliver spolen jo "mindre" des flere fod man har ude.. så præsis bliver det aldrig..

Mere
15 år 2 måneder siden #1041061 af Steen Højager
Besvaret af Steen Højager på emne Når man t...
Glemte lige at skrive at forsøget på Bornholm var med en 1,0 mm rustfri wire.

Knæk og bræk Steen

Mere
15 år 2 måneder siden #1041060 af Steen Højager
Besvaret af Steen Højager på emne Når man t...
Modstanden er lidt mindre i en fletline, men dog ikke voldsomt. Standard rustfri wire fra f.eks. Scotty er lige over 0,9 mm, og fletlinen er typisk 0,7 mm. Jeg eksperimenterer pt. med en fletline på 0,52 mm og 5 kg. lodder for at se om det holder i længden. Denne fletline har en fabriksopgivet brudstyrke på 52 kg, men vi ser jo i en anden tråd, at det skal tages med forbehold.

Jeg synes dog man skal passe på med, hvor meget man går op i den vinkel linen står bagud oppe ved riggen, for det er jo ikke samme vinkel hele vejen ned.

Jeg lavede engang et forsøg på Bornholm, hvor ekkoloddet viste præcis 200 fods dybde og der lod jeg downriggerloddet gå til bunden i trolling-fart. Den ramte ved 220 fod. Det skal dog siges, at det var med 7 kg slankt lod og uden flashere eller lign., så helt retvisende er det ikke, men alligevel. Ser man en 45 graders vinkel på wiren oppe, skal man ikke lægge 50% til for at finde dybden _))

Knækog bræk Steen

• Henrik Erichsen
  • Henrik Erichsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
15 år 2 måneder siden #1041054 af Henrik Erichsen
Besvaret af Henrik Erichsen på emne Når man t...
Kan det ikke gøre en forskel om man har wire eller fletline på downriggeren, modstanden er jo mindre i fletlinen.. eller hvad ?

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
15 år 2 måneder siden #1041049 af
i sundet og andre lav vands områder kan du bruge 3- 5 kg og i Østersøen kan du bruge 5 til 7 kg
og det hele er afhængig hvor dybdt du fisker og hvor mange agn du stakker pr downrigger og agns størrelse
i flere år fiskede jeg med 4,5 kg lodder model fisk og det er gået fint og særdeles når jeg kun fisker med blink der ikke trækker så meget bag ud,
har jeg flasher på og ønsker at fiske dybdt så bruger jeg 7 kg lodder den flade model så der ikke er så meget vandmodstand.
Så i de perioder hvor laksene går højt er det små lodder
og ved dybdt fiskeri så er det 7 kg der mest optimalt
men jeg kender flere som kun bruger 5 kg lodder til alle dybder
men prøv dig frem
knæk og bræk
Tica (fisker næsten kun i Østersøen)

Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer