Her er lidt erfaringer med min Sessa 550 PH. En ret tung og bred båd, men ellers nogenlunde sammenlignelig med din.
Da jeg købte båden brugt, sad der en 60 hk yamaha på den. Buden kunne med nød og næppe komme op at plane, men når den gjorde, gik den ca 24 knob med næsten tom tank og 2 personer. den tog dog alt for få omdrejninger, så der blev monteret en propel med større diameter og 4 tommers mindre stigning. Nu fløj båden nærmest ud af vandet, topfarten nærmest uændret men kom fint i plan også med 4 personer og fulde tanke. Senere monterede jeg en 115 hk yamaha på den, og det gav en topfart på 36 knob ene mand og næsten tom tank. udemærket optræk, men ikke langt hurtigere en den på 60 hk. Jeg brød mig ikke rigtigt om motoren, så den blev byttet ind til en nu 90 hk suzuki før jeg rigtigt nåede at leje med propeller.
Suzukien gik rigtigt godt. kom meget hurtigt ud af vandet, også med fuld udstyr til havfiskeri. Dette indebærer frontmotor og batterier, sammenlagt 100 kg, 150 liter benzin, to tunge pirkekaser på ca 50 kg, is mad og drikke, osv osv. med denne last gik den ca 28 wot. udemærket fart, men jeg har lige siden sparket mig selv for ikke at smide de ekstra 7k for at få den på 115 hk i stedet. for et par måneder siden, faldt jeg så over en båd med en næsten ny 115 hk. Jeg købte den, byttede motorene rundt og solgte så båden igen. Acellerationen er rigtigt god, men ikke nævneværdigt bedre end den gamle på 90 hk. topfarten ligger nu på ca 33-34 knob fuldt lastet og med to mand. Jeg har et forbrug på 1,2 mil pr liter ved 27 knob, hvor jeg med de 90 hk skulle ned på ca 18 knob for at have samme forbrug. Alt i alt har jeg fået det jeg gik efter med den nye. Jeg havde regnet med lidt højere topfart, men da jeg sjældent sejler så hurtigt, er det ikke min første prioritet.
båden er godkendt til 90 hk, men forsikringen er orienteret, og er ok med det.