Hejsa til ...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 1 måned siden #1000972 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Hov - når man er fuldt oppe og plane er antiventilationspladen stadig i vandet - med mindre man har monteret sim motor ekstremt højt! Og jo - enhver dims der monteres så den er i vandet giver modstand & koster fart. Og ligesom vindmodstand stiger vandmodstanden dobbelt så meget som farten.<br>
Trimflaps er og bliver en mere raffineret løsning. Prøv evt. at se efter "Smart Tabs" som er automatiske uden mekanik. Får store roser i alle tests.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000829 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Jeg har selv "StingRay" vinger på min motor; og på min båd/motor kombination fungerer de perfekt. Jeg kan sejle med enhver hastighed, da planingstærsklen stort set er væk. Der er nogle af indlægene, der siger de taber fart med vinger monteret, men så mener jeg at deres motor er monteret forkert. Nå man er fuldt oppe og plane, er kaviatorpladen ikke længere nede i vandet, og dermed heller ikke vingen, så den kan umuligt bremse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000725 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Vedr. "vinger" på motor ben er det min erfaring at der er meget stor forskel på reslutatet alt efter hvilke man vælger. P.T. kan man ( såvidt jeg ved ) kun købe de "v"formede som sidder på siden af kavigations pladen på motorbenet. Dem har jeg prøvet - de virker ! båden planer hurtigere. Men! de tager meget top fart. Så har jeg prøvet nogle andre som er lige og sidder længere bagud på motoren. De hedder "FX" eller noget ligende. De tog næsten ingen topfart og de nikkende bevægleser som båden har i planene fart forsvandt. Dem var jeg godt tilfreds med. MEN ! de bedste jeg har har prøvet hedder "Sting-ray" og der er vist p.t. ingen dansk importør af dem. Jeg købte dem via nettet i USA. De sidder bag motor benet og er formet som en vinge (flad på undersiden - buet på oversiden). De er suverene. jeg her ikke fået det afprøvet ordentligt endnu men på de første ture vil jeg umiddelbart påstå at de har givet ½ - 1 knop på toppen. Jeg skal gerne sende dig billeder af dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 3 måneder siden #1000699 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Jeg takker mange gange for de gode svar som jeg har fået af jer. Det er godt med dette forum :) Mvh Jimmie

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 3 måneder siden #1000696 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Hej Jimmy,når du spørger til disse "vinger" er det sikkert fordi du har svært ved at få agterenden ud af vandet; altså at komme op og plane. Jeg har på en tidligere båd/motor prøver disse "vinger" og til stor skuffelse. Dels tog det ca. 3 knob af topfarten, og dels skulle jeg bore huller i motoren. Resultatet blev at jeg fjernede "vingerne" igen da jeg ikke ville miste topfarten. Min nuværende båd er også noget agtertung - læs meget udstyr monteret - jeg har løst problemet med planningsevnen på følgende måde: bensintank og batteri har jeg flyttet frem i båden (stuverum) og desuden har jeg monteret et sæt elektriske trimflaps. Det virker! De er meget enkle at montere, ingen vedligeholdelse og er utrolig stærke. Nu planer båden uden problemer, jeg kan hæve/sænke stævnen hvilket er en stor fordel i modbølger, sidevind er heller ikke længere et problem da jeg kan lægge båden vandret ved at stille på en af trimflapsene. Det er endda lykkes mig at montere en propeller med større stigning for større marchfart uden at miste planingsevnen. Elektriske trimflaps er klart at vælge fremfor "vingerne".

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 3 måneder siden #1000695 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne Hejsa til ...
Hej Jimmi, jeg har en Ørnvik 490 med en 50 HK på. Jeg monterede disse "vinger" for et par år siden og det virker! Det har givet mig væsentlig større styreevne specielt ved lav fart (trolling). Min selvstyrer kan nu holde kursen i modvind ved højere vindstyrker.<br>
Ulempen er dog at det koster 1 - 2 knob i topfart på grund af vandmodstanden. Skal du bruge finnerne til at løfte båden fri at vandet, skal du være opmærksom på at det kan være hårdt for motorens ophæng.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.241 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer