VHF fjerner lyset fra ekkolodets skærm??? (Mærkeligt problem. Se videoen)
Kære alle
Jeg har netop købt mig en ny VHF radio med indbygget AIS modtager (Navicom RT-650). Jeg installerede den i forgårs og skulle så teste den rigtigt på vandet i går.
Til min store forundring konstaterer jeg på vandet i går at mit ekkolods skærm (Lowrance HDS 5x) bliver fuldstændigt sort hver gang jeg trykker på ”Send knappen” på VHF mikrofonen. Jeg tror selvfølgelig i første omgang at jeg må have sat den galt til og fået byttet nogle ledninger, MEN i dag har jeg været i båden og har gennemgået samtlige ledninger både på ekkolod og VHF (og alt muligt andet) og alt er sat fuldstændigt korrekt sammen.
Under forsøg på at isolerer fejlen så kobler jeg alt fra undtaget VHF og ekkolod. Der er således kun strøm til ekkoloddet og til VHF radioen. Som det fremgår af videoen (kopierer linket nedenfor) så opstår problemet alene når VHF antennen er koblet på. Hvad i alverden sker der? Er det min antenne der pludseligt er defekt? (den virkede med min gamle VHF radio. Det er en Glomex, 156 til 165 Mhz antenne) eller er det den nye VHF radio der er defekt eller?
Kopierer nedenstående link ind i jeres adressefelt i browseren så kan I se en video som viser fejlen:
http://www.youtube.com/watch?v=VN4qIIaMxfw
PS: Jeg medsender også lige et billede af antennen.
Jeg ser frem til jeres svar.
På forhånd tak.
Mvh
Bo