Forside Fora Hovedforum SSK Trolling fart

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Hvormeget kan man sænke trolling farten med ved at skifte til anden skrue.
    Overvejer at købe en båd. Den går ca. 3.5 knob i tomgang . Det er ikke muligt at sætte trolling kontrol til.
    Båden er en uttern 5502 med en mariner 115hk.
    Ved ikke hvilken skrue der er på nu. Kan et skrue skifte evt få den under 3 knob?

Anonym
    Gæst

Er det ikke nemmere/billigere at bruge to små drivankre, så sejler båden mere stabilt i bølger, og normalt når de er taget op??

Attachments:
    • IMG_20200829_143612.jpg

Jo muligvis.
    Ville helst se om det kunne klares uden driv anker eller andet hængende.
    Men tak for svaret

Jørgen KlosterJørgen Kloster
    Deltager

På min Warrior 165 med 50 hk motor skiftede jeg propel til en mindre stigning og andet propeldesign. Det gav 0,5 knob (cirka) lavere trolling fart og gjorde det lettere at
    justere farten, når motoren kun kører omkring 1000 rpm.
    Det tog så ca 2 knob af topfarten, men det betyder ikke noget når det er trolling det drejer sig om.

Super. Tak for svaret.
    Det var noget i den stil jeg havde forstillet mig. Et halvt knob i bunden er da rimelig godt, tænker heller ikke 2 på toppen gør den helt vilde forskel.

Hej Per prøv at snakke med Mariner forhandler de har forskelige skruer de ved jo ikke hvad motoren skal bruges til, så måske du kan låne flere modeller prøv at kigge på tallene hvis de kan ses er det en stor hjælp så du får den rigtige vi lånte 3 forskelige til vores honda for at komme under 2kn i tomgang
    med venlig hilsen
    Per Motsch Andersen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.