Forside Fora Hovedforum Opslagstavlen Så fik vi…

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    ukendt brugerukendt bruger
    Deltager

Så fik vi købt lidt nyt lækkert til den kære LIMA båd. Faktisk en af de ting vi mente var overflødige. Men nej hvor kan man blive meget klogere.

Vi så og prøvede Claus´ geniale holder til Garmin plottere i brug under TMB.
    Vi har den originale holder til 4008 og har da tænkt et par gange, at den anden ville være nemmere at have monteret og ville gøre den kedelige opgave med at gøre båden klar, en del nemmere samt hurtigere med Claus´ system.

Overbevisningen kom dog på vandet på anden dag af TMB, hvor vores 1 år gamle Garmin 4008 meldte spændings fejl på strømmen og viste 10,8 V under brug, samt slukkede et par gange, når vi brugte vores cannon downriggere. Ekkoloddet der sidder på samme batteri viste 14,02. Så lidt forvirret bliver man. Østersøen er ikke det fedeste sted, at få plotterproblemer. Tænk hvis der kom tåge, så kunne selv ikke AIS’en ses, hvis plotteren strækker.

Vi talte på havnen med en lokal reparatør, som kunne fortælle, at det var helt normalt med ir i disse stik og lånte os noget kontaktspray. Dette løste problemet på stedet. Men samtidig fik vi af vide, dette er et normalt problem med alle stik. Forståeligt – men for os et uventet problem.

For at gøre en efterhånden lang historie kort – så var vores problemer kommet en anden for øre, og han henviste med det samme til det system Claus har – her er nemlig alle stik fastgjort og der følger en beskyttelses hætte med, så man kan undgå ir og fugt i stik.

Og prisen på hans holder med medfølgende beskyttelse – tjaa, det kan man ikke købe mange nye stik eller ledninger for.

Vi vil til enhver tid anbefale andre, der er så heldige at eje en Garmin at overveje denne løsning. Vi købte holderen derovre og vi er nu mere trygge ved, at det hele virker hver gang – og så skal man jo ikke glemme den bonus, at det er noget nemmere at sætte sit lod i båden. Det er ikke spor sjovt når plotteren driller – slet ikke når man dagen forinden lå og fiskede i diset vejr. I samme åndedrag vil vi anbefale, at man køber en ekstern plotter på batteri (evt. program til tlf). For rammer tågen og plotteren står af, så kan man godt nok være på herrens mark. Vi prøvede det faktisk i Hadsund sidste år, der døde vores gamle plotter helt mens blev ramt af tåge i ukendt farvand og der havde vi heldigvis en håndholdt GPS.

En anden ting er, at det produkt Claus´har lavet er af bedre kvalitet end Garmins – det gør jo ikke købet dårligere.

Og til dem det undre sig – så nej – jeg har INTET med fiskekortet eller Claus at gøre. Jeg har bare set hvordan jeg får det nemmere og føler mig mere sikker i min båd og derfor vil dele det med jer andre.

Lige et link til jer der ikke kender det produkt jeg beskriver.

Kan købes her http://www.fiskekortet.dk

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.