Forside › Fora › Hovedforum › Opslagstavlen › Pas på je…
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 16 år, 11 måneder siden af
ukendt bruger.
-
ForfatterIndlæg
-
28/04/2008 kl. 17:36 #110753
ukendt bruger
DeltagerPas på jeres både, campingvogne mm. når i skal med færger – måske især når i tager med Bornholmstrafikken!
Som hændelsesforløbet er beskrevet i indlæg nr. 7900.Her afslår Bornholmstrafikken deres ansvar – men hvad der næsten er vigtigere er at uanset om de i en retsag bliver fundet skyldig, så vil deres erstatningsbeløb kunne nedjusteres til kr. 15.300 – uanset hvor meget en båd eller campingvogn er skadet for!! Så har man kun den lovpligtige ansvarsforsikring på det skadede risikerer man at miste alt.
Kig en gang og gør jer nogle tanker her om:
Til John Lau
Fra Skuld, Københavnvor ref: 40043099/08/TBL – TBL/MSK
M/F VILLUM CLAUSEN – skade på trolling båd – 14.03.2008
Vi skriver til dig på vegne af Bornholmstrafikken, der har sin ansvarsforsikring hos os.
Vi har fået sagens dokumenter oversendt fra Bornholmstrafikken, og vor konklusion er, at Bornholmstrafikken ikke er ansvarlig for den skete skade. Den omstændighed, at et par biler “smutter frem”, inden hængedækket er kørt helt op, og inden der er givet tegn til ilandkørsel, kan ikke undskylde, at man blot er fulgt efter og i den forbindelse har været så uheldig at ramme det opadkørende hængedæk med båden på anhængeren.
Ved skader på passagerers rejsegods, som en sådan båd er, er det passageren, der skal bevise, at rederiet har handlet ansvarspådragende, og det mener vi ikke du har mulighed for at gøre. Vor konklusion er, at skaden skyldes din egen uforsigtighed, uanset at vi godt kan forstå scenariet, hvor du måske har misforstået, hvad der skete og blot er fulgt med.
Det kan måske hjælpe lidt på din ærgrelse, at rederiet, hvis der var ansvar for skaden, ville kunne begrænse sin erstatningspligt ganske voldsomt, hvorfor du ikke ville få ret meget ud af at vinde en sag over rederiet. Det skyldes, at din båd efter sølovens regler kategoriseres som håndbagage, hvilket naturligvis kan virke underligt, men det følger af definitionen i § 401, stk. 3, idet den er ført på eller efter et køretøj. Det samme ville gælde for cykler, der står oven på biler eller skiboxe eller påspændt bagage af enhver art.
Herefter vil der kun være en erstatning til rådighed på SDR 1.800, hvilket med dagens kurs på ca. DKK 8.50 svarer til DKK 15.300.
Vi går ud fra, at dit tyske forsikringsselskab næppe vil gøre meget ud af sagen for dette beløb, men vi vil for en god ordens skyld lige nævne, hvilke regler der gælder. Der er tale om reglerne om passagertransport, og det er § 401, stk. 3, § 419, § 420, § 421, stk. 3 jfr. stk 2, § 422, stk. 2, nr. 1 og endelig § 423.
Vi skal for god ordens skyld gøre dig opmærksom på, at vi som ansvarsforsikrer for rederiet ikke kan betragtes som en uvildig part i sagen. Vores interesser er sammenfaldende med rederiets. Hvis du ikke er tryg ved den vurdering af sagen, som vi har anlagt, vil vi opfordre dig til at kontakte en advokat eller den lokale retshjælp. Typisk kan du finde adressen på retshjælpen i telefonbogen eller ved at rette henvendelse til domstolen i den retskreds, hvor du bor. Her vil du så kunne få en uvildig gennemgang af sagen og en vurdering af, om din advokat/retshjælp finder, at vore argumenter holder.
Med venlig hilsen
SKULD København, Syndikat 2
Thomas Bjørn LarsenDirekte: +45 33 43 34 22
Mobil: +45 21 23 57 95
Fax: +45 33 32 12 05
http://www.skuld.comKan det være retfærdigt?
Jeg spørger bare.
Mvh.
John “Tight lines” -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.