Kære båd-venner – beklager den lange text men dette kræver en del forklaring:
Jeg er sikker på vi er mange som fisker oppe i TSS zonen ved Helsingør/Helsingborg, og flere af jer har sikkert bemærket (og måske også følt) den opmærksomhed vi har fået fra den svenske Kustvagt i år jeg har den største respekt for, og ønsker på ingen måde at bryde, Søfartsreglerne – men føler at det ville være til alles fordel at få en afklaring og præcisering på hvordan reglerne skal tolkes, således at man ikke den ene dag får lov til at fiske der, mens man den næste dag får en hilsen til 1200SEK fra Rikspolitiet…
Måske kunne man som en start henvende sig til den danske kystvagt og få deres udlægning af reglerne…
Jeg har fået et exemplar af de regler som de udleverer til bådene deroppe og bemærker mig følgende:
Der bruges udelukkende ord og vendinger som ”bør ikke – ”i videst muligt omfang” – og ”ikke hindre” – altså meget subjektive formuleringer som levner mulighed for individuel tolkning. Yderligere står der direkte at det er tilladt at befinde sig i TSS zonen ”for at bedrive fiskeri”… men læser man så i kommentarerne stk. i-j så står der pludseligt at det ”ikke er tilladt at ligge og drive i TSS zonen for at fiske”… jeg syntes reglerne er uklare og kan tolkes på flere måder.
Det præciseres iøvrigt også at det ikke i området hvor der forekommer krydsende trafik, fx. ved H/H færgerne, er tilladt at ”opholde sig” – hvad det så end betyder sejle, drive, fiske…
Her er et par exempler:
I sidste uge lå vi en del både på Trapperne, inde i TSS zonen og fiskede, mens Kustvagten lå mindre end 1/2 sm borte, uden at foretage sig noget. Samme situation gav en hilsen på 1200SEK til en danske båd et par dage senere…
Forrige uge lå jeg stort se alene samme sted og krydsede rundt i tomgang og ledte efter buler, både med og imod sejlretningen – dette indbragte mig samme hilsen.. hvilket vi alle også gjorde i sidste uge, uden nogen konsekvens!!!
Reglerne må være klare enten må eller også må vi ikke være der: kunne vi ikke få Klubben til at tage dialogen op med den danske Kystvagt til at starte med – og så evt. den svenske efterfølgende.